Algemeen
De lokale heffingen zijn een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Ze raken de burgers, bedrijven en instellingen heel direct in hun portemonnee. Algemeen uitgangspunt bij legesheffing is een zoveel mogelijk kostendekkend tarief. Hierbij houden we rekening met de maatschappelijke effecten van de tariefstelling. Door scherp naar de kosten en opbrengsten te kijken, hebben we bereikt dat de tarieven zoveel mogelijk kostendekkend zijn. In verband met de kostendekkendheid mogen de begrote opbrengsten van de leges, de begrote kosten van de daarmee samenhangende dienstverlening niet overstijgen.
Financieel
De lokale heffingen zijn een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. Ze raken de burgers, bedrijven en instellingen heel direct in hun portemonnee. Algemeen uitgangspunt bij legesheffing is een zoveel mogelijk kostendekkend tarief. Hierbij houden we rekening met de maatschappelijke effecten van de tariefstelling. Door scherp naar de kosten en opbrengsten te kijken, hebben we bereikt dat de tarieven zoveel mogelijk kostendekkend zijn. In verband met de kostendekkendheid mogen de begrote opbrengsten van de leges, de begrote kosten van de daarmee samenhangende dienstverlening niet overstijgen. Bij de tariefstelling zijn de kosten van de samenhangende dienstverlening over de verschillende legestarieven verdeeld, de zogenaamde kruissubsidiëring, zodat er binnen de samenhangende dienstverlening geen sprake is van overschrijding van de opbrengstlimiet van 100%.
Belastingsoort | Herziene begroting 2018 | Realisatie 2018 | Afwijking 2018 | Toelichting |
---|---|---|---|---|
Onroerende-zaakbelastingen | 58.456.000 | 58.965.294 | 509.294 | T.a.v. OZB woningen: meer toename woningvoorraad dan begroot (€ 64.000 Voordeel). In de begrotingspost OZB is rekening gehouden met een post verminderingen. In werkelijkheid is de vermindering lager, dit geldt zowel voor de eigenaren (€ 243.000 voordeel) als gebruikers (€ 202.000 voordeel). |
Precariobelasting | 1.019.000 | 1.236.522 | 217.522 | Deze belasting betreft een vergoeding van het gebruik van de openbare ruimte. Het voordeel wordt veroorzaakt door een aantal grote bouwprojecten en door een sterke groei van de bouwactiviteiten, zowel woningen als niet-woningen. |
Hondenbelasting | 969.000 | 1.052.043 | 83.043 | In 2018 is de controle op de hondenbelasting aanbesteed. In Eindhoven is een inhaalslag gemaakt; 2/3 van het adressenbestand is gecontroleerd (vanaf 2019 zal jaarlijks 1/3 van het adressenbestand gecontroleerd gaan worden) met als resultaat een hogere belastingontvangst. |
Toeristenbelasting | 2.508.000 | 3.810.428 | 1.302.428 | Het aantal overnachtingen is hoger dan begroot onder meer door toenemende belangstelling voor Eindhoven door de toeristische markt. |
Standplaatsgeld autobussen | 12.000 | 29.289 | 17.289 | |
Kanaalrechten | 68.000 | 53.163 | -14.837 | |
Parkeerbelastingen | 15.249.000 | 14.995.016 | -253.984 | De geraamde parkeerinkomsten zijn bij de 2e turap met € 1.375.000 verhoogd op basis van de gerealiseerde parkeerinkomsten gedurende de 1e helft van 2018. De parkeerinkomsten in de tweede helft van 2018 zijn echter achtergebleven waardoor er ultimo 2018 een nadeel te zien is van € 256.000. Daarnaast is een voordeel ontstaan op parkeervergunningen van € 78.000 vanwege meer vergunningaanvragen veroorzaakt door uitbreiding van gebieden betaald parkeren. |
Leges Burgerzaken | 3.874.000 | 4.193.432 | 319.432 | Betreft een hoger werkelijk aantal uitgegeven rijbewijzen dan begroot. Baten leges inlichtingen en overige documenten |
Leges Naturalisaties | 306.000 | 390.516 | 84.516 | De begroting is gebaseerd op de realisatie van voorgaande jaren en de werkelijke aantallen laten zich moeilijk voorspellen. Onder dit productgroep Naturalisaties vallen meerdere producten met diverse tarieven. |
Milieuzone | 5.000 | 17.398 | 12.398 | |
Drank- en horecavergunningen | 213.000 | 204.399 | -8.601 | |
Prostitutievergunningen | 44.000 | 8.185 | -35.815 | We zijn in afwachting van een nieuwe prostitutiewet |
Collecte- en ventvergunningen | 5.000 | 2.220 | -2.780 | |
Standplaatsvergunningen | 77.000 | 54.740 | -22.260 | We zijn bezig met een nieuw standplaatsbeleid. Hierdoor zijn we terughoudend in het verlenen van een standplaatsvergunning |
Ontheffing winkeltijdenwet | 9.000 | 0 | -9.000 | Door de verruiming van de winkeltijdenwet worden er geen vergunningen meer aangevraagd |
Kienmelding | 0 | 268 | 268 | |
Bouwvergunningen & bouwtoezicht | 7.657.000 | 7.671.427 | 14.427 | |
Uitwegvergunningen leges | 198.000 | 122.222 | -75.778 | Het college heeft enige tijd geleden besloten dat er voor het aanleggen van uitwegen bij nieuwbouw geen vergunning meer nodig is. |
Kapvergunningen | 98.000 | 176.059 | 78.059 | Er wordt veel gebouwd in de stad. Hierdoor worden er meer kapvergunning aangevraagd |
Leges evenementen | 161.000 | 157.500 | -3.500 | |
Taxi (TTO) leges | 18.000 | 14.888 | -3.112 | |
Opbrengst gehandicaptenparkeren | 112.000 | 120.968 | 8.968 | |
Leges gebruik openbare grond | 152.000 | 239.401 | 87.401 | Er wordt veel gebouwd in de stad. Hierdoor zijn er meer vergunning aanvragen voor het gebruik van openbare grond |
Leges kabels en leidingen | 293.000 | 421.885 | 128.885 | Er zijn in 2018 meer kabels en leidingen aangelegd/vernieuwd/onderhouden. Bedrijven hiervoor per m2 een degeneratievergoeding |
Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten | 21.000.000 | 21.400.439 | 400.439 | Hogere afvalopbrengsten en reinigingsrechten door meer gerealiseerde aansluitingen dan begroot. |
Rioolrechten | 17.431.000 | 17.717.725 | 286.725 | Hogere rioolopbrengsten door meer gerealiseerde aansluitingen (huishoudens) dan begroot. Ook is er een lichte stijging in m3-waterverbruik |
Ontheffing sluitingsuur | 0 | 632 | 632 | |
Jachtrecht | 0 | 6.392 | 6.392 | |
Begraafplaatsrechten | 621.000 | 625.588 | 4.588 | |
Marktgelden | 622.000 | 454.780 | -167.220 | Het structurele nadeel op de baten van € 124.000 wordt veroorzaakt door een terugloop van kooplieden, wat een landelijke tendens is. |
Reclamebelasting | 860.000 | 903.150 | 43.150 | |
Totaal | 132.037.000 | 135.045.969 | 3.008.969 |
Toelichting op belastingen
Toelichting op belastingen
Woonlasten
Woonlasten | Realisatie | Realisatie | Begroting 2018 | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Onroerende-zaakbelastingen | 230 | 238 | 249 | 239 | 249 | |
Afvalstoffenheffing | 227 | 277 | 225 | 274 | 225 | |
Rioolheffing | 144 | 163 | 144 | 164 | 144 | |
Totaal gemiddelde woonlasten per jaar | 601 | 678 | 618 | 677 | 618 |
Beleid en tariefstelling
Algemeen
Met de vaststelling van de Begroting 2018-2021 is ervan uitgegaan dat er bij de inkomsten geen andere dan
autonome tariefsverhogingen zullen plaatsvinden. Als zodanig is bij de belastingen in het algemeen sprake van
een trendmatige verhoging van 2% ten opzichte van het voorgaande jaar, met uitzondering van de woonlasten, de parkeerbelastingen en de toeristenbelasting. Anders dan voor de belastingen geldt voor heffingen en rechten dat zoveel mogelijk kostendekkende tarieven worden gehanteerd. Hierbij houden we rekening met de maatschappelijke effecten van de tariefstelling.
Vergelijking woonlasten met overige gemeenten
Net als in 2017 betaalden Eindhovenaren in 2018, in vergelijking met 37 andere grote gemeenten, minder dan
gemiddeld aan woonlasten (onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing en reinigingsheffingen). Dit is te lezen in het rapport Kerngegevens belastingen grote gemeenten 2018 van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere overheden (COELO). Van de 38 deelnemende gemeenten zijn er vijf met lagere gemiddelde woonlasten. In de deelnemende gemeenten wordt gemiddeld € 677,- betaald bij een meerpersoonshuishouden van een eigenaar-bewoner. Dit is in Eindhoven € 618,-.
Kwijtschelding
Kwijtschelding kan voor verschillende belastingen, heffingen en rechten verleend worden. De voorwaarden voor het verlenen van kwijtschelding van belastingen en heffingen zijn geregeld in de Invorderingswet 1990 (www.wetten.overheid.nl). Op gemeentelijk niveau is dit geregeld in de Kwijtscheldingsverordening en de Leidraad Invordering (www.eindhoven.nl/belastingen onder de titel ‘Meer informatie’). In 2018 is € 1,1 miljoen kwijtgescholden.
Onroerende zaakbelasting
De onroerende-zaakbelasting maakt samen met de rioolheffing en de reinigingsheffingen onderdeel uit van de woonlasten. De stijging van de woonlasten is voor de duur van de bestuursperiode vastgelegd en de ontwikkelingen hebben geen aanleiding gegeven om de trendmatige indexering van 2% voor 2018 aan te passen. Voor de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen is de herwaardering ingevolge de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) van belang. Deze WOZ-waarde wordt jaarlijks vastgesteld. Voor belastingjaar 2018 ging het daarbij om de waarde naar peildatum 1 januari 2017. De uitkomsten van deze herwaardering zijn mede bepalend voor de tarieven onroerende-zaakbelastingen voor 2018. De definitieve tarieven zijn in december 2017 door de raad vastgesteld.
Uiteindelijk zijn de opbrengsten hoger dan begroot, als gevolg van een groter dan verwachte toename van de woningvoorraad en een kleiner aantal verminderingen dan was ingeschat.
Precariobelasting
Ten opzichte van 2017 zijn de tarieven voor 2018 trendmatig verhoogd met 2%. Door de sterke groei van de bouwactiviteiten, in combinatie met een aantal grote bouwprojecten, zijn de opbrengsten hoger dan begroot.
Hondenbelasting
Ten opzichte van 2017 zijn de tarieven voor 2018 trendmatig verhoogd met 2%. Door een inhaalslag ten aanzien van de controle op de hondenbelasting in 2018 zijn de opbrengsten hoger dan begroot.
Toeristenbelasting
Het tarief voor de toeristenbelasting is niet geïndexeerd. Het aantal overnachtingen is hoger dan begroot onder meer door toenemende belangstelling voor Eindhoven door de toeristische markt. De meeropbrengsten worden conform de besluitvorming (Raadsdossier 12R4988) gestort in de reserve city marketing, toerisme, recreatie en evenementen. De bovengrens van deze reserve bedraagt € 2.000.000. In de reserve is aan meeropbrengsten gestort een bedrag van € 1.122.581. Het restant van de meeropbrengsten ad € 179.847 valt vrij ten gunste van het gemeentelijk resultaat wegens het bereiken van de bovengrens van de reserve citymarketing.
Parkeerbelastingen
De geraamde parkeerinkomsten zijn bij de 2e turap met € 1.375.000 verhoogd naar € 11.839.000 op basis van de gerealiseerde parkeerinkomsten gedurende de 1e helft van 2018. De parkeerinkomsten in de tweede helft van 2018 zijn echter achtergebleven waardoor er ultimo 2018 een nadeel te zien is van € 256.000. Daarnaast is een voordeel ontstaan op parkeervergunningen van € 78.000 vanwege meer vergunningaanvragen veroorzaakt door uitbreiding van gebieden betaald parkeren.
Leges
Algemeen uitgangspunt bij legesheffing is streven naar een zoveel mogelijk kostendekkend tarief met oog voor
maatschappelijke effecten.
Afvalstofheffingen en reinigingsrechten
De gemeente mag onder de naam afvalstoffenheffing een belasting heffen ter bestrijding van de kosten die voor
de gemeente verbonden zijn aan de uitvoering van de gemeentelijke afvaltaken. Het betreft een zogenaamde
bestemmingsbelasting, waarmee alle kosten die de gemeente maakt voor de uitvoering van de afvaltaken worden verhaald op de gebruikers. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing mogen de kosten niet overschrijden. Voor de opstelling van de tariefberekening zijn de kosten geactualiseerd op basis van de begrote investeringen, de vastgestelde begroting 2018 van Cure (inzamelkosten), de aanbestede contracten voor de verwerking van afvalstromen en op de gemeentelijk kostenposten.
Rioolrechten
Op basis van de actualisatie van het kostendekkingsplan van het Gemeentelijk Rioleringsplan 2015-2018 zijn
voor 2018 de tarieven voor rioolrechten ongewijzigd gebleven en ook niet geïndexeerd. In de Gemeentewet (artikel 228a) is geregeld dat de gemeente onder de naam rioolheffing een belasting kan heffen ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan de uitvoering van de gemeentelijke watertaken. De rioolheffing is een zogenaamde bestemmingsbelasting, waarvan de opbrengsten bestemd zijn voor een bepaald doel. Met deze belasting kunnen alle kosten die de gemeente maakt voor de uitvoering van de gemeentelijke watertaken worden verhaald op de gebruikers. Dit geldt ook voor de kosten die collectief profijt opleveren, zoals het afkoppelen van verhard oppervlak, infiltratie regenwater en klimaatmaatregelen.
Begraafplaatsrechten
Algemeen uitgangspunt bij begraafplaatsrechten is streven naar een zoveel mogelijk kostendekkend tarief met oog voor maatschappelijke effecten.
Reclamebelasting/BIZ-heffing
Op verzoek van de binnenstadondernemers is sinds 2017 de Stichting BIZ Eindhoven Centrum actief. De BIZ-bijdrage is zowel bij de eigenaren als gebruikers van onroerende zaken in dit gebied (niet-woningen) opgelegd. De opbrengst van deze heffing is als subsidie naar de Stichting Bedrijven Investeringszone Eindhoven Centrum. De uitvoering verloopt conform afspraak.
Voor de Reclamebelasting in Winkelcentrum Oud Woensel geldt dat 2018 het laatste belastingjaar is waarover wordt geheven.
Kostendekkendheid
Leges kostendekkendheid
Onderstaande tabellen geven een specificatie van de berekeningen kostendekkendheid van de leges.
bedragen x € 1.000 | |
Rioolheffing | Bedrag |
0.8 BTW/BCF | 1.544 |
7.2 Riolering | 5.512 |
Reserves en voorzieningen | 9.039 |
Personeelskosten | 968 |
Overhead | 655 |
Totaal kosten | 17.718 |
Eigenarendeel | 16.545 |
Gebruikersdeel | 1.173 |
Totaal opbrengsten | 17.718 |
Kostendekkingspercentage | 100% |
bedragen x € 1.000 | |
Afvalstoffenheffing | Bedrag |
0.8 BTW/BCF | 2.986 |
overige baten en lasten | -32 |
2.1 verkeer en vervoer | 1.681 |
5.7 Openbaar groen | 457 |
6.3 Inkomen (kwijtschelding) | 1.167 |
7.3 Afval | 14.322 |
7.4 Milieubeheer | 1 |
Personeelskosten | 480 |
Overhead | 338 |
Totaal kosten | 21.400 |
Eenpersoonshuishoudens | 6.496 |
Tweepersoonshuishoudens | 6.264 |
Driepersoonshuishoudens | 2.817 |
Meerpersoonshuishoudens | 5.081 |
Bedrijven | 742 |
Totaal opbrengsten | 21.400 |
Kostendekkingspercentage | 100% |
bedragen x € 1.000 | |
Begraafplaatsrechten | Bedrag |
7.5 Begraafplaatsen | 669 |
Personeelskosten | 65 |
Overhead | 44 |
Totaal kosten | 778 |
Begraafrecht | 88 |
Grafrecht | 538 |
Totaal opbrengsten | 626 |
Kostendekkingspercentage | 80% |
bedragen x € 1.000 | |
Kanaalrechten | Bedrag |
2.4 Economische havens | 49 |
Personeelskosten | 35 |
Overhead | 23 |
Totaal kosten | 107 |
Kanaalrechten | 102 |
Totaal opbrengsten | 102 |
Kostendekkingspercentage | 95% |
bedragen x € 1.000 | |
Marktgeld | Bedrag |
3.3 Bedrijfsloket | 195 |
Personeelskosten | 232 |
Overhead | 154 |
Totaal kosten | 581 |
Marktgelden | 455 |
Totaal opbrengsten | 455 |
Kostendekkingspercentage | 78% |
bedragen x € 1.000 | |
Naheffingsaanslagen | Bedrag |
1.1 Informatieverwerking | 224 |
Personeelskosten | 2.271 |
Overhead en kapitaallasten | 1.160 |
Totaal kosten | 3.655 |
Opbrengst naheffingen | 2.849 |
Totaal opbrengsten | 2.849 |
Kostendekkingspercentage | 78% |
bedragen x € 1.000 | |||||
Titel 1 Algemene dienstverlening | Taakveld (A) | Overhead (B) | Totale Kosten (A+B) | Totale opbrengsten | Kosten-dekking |
hoofdstuk 1 Vervallen | - | - | |||
hoofdstuk 2 Taxivergunning | 12 | 8 | 20 | 15 | 75% |
hoofdstuk 3 Verkeer en vervoer | 155 | 61 | 216 | 138 | 64% |
hoofdstuk 4 Gebruik openbare grond | 31 | 388 | 419 | 239 | 57% |
hoofdstuk 5 Bouwhinder | 697 | 467 | 1.164 | 1.160 | 100% |
hoofdstuk 6 Kansspelen | 81 | 61 | 142 | 9 | 6% |
hoofdstuk 7 Leegstand | 4 | 3 | 7 | 2 | 29% |
hoofdstuk 8 Collectevergunning | 6 | 4 | 10 | 2 | 20% |
Kostendekking Titel 1 | 986 | 992 | 1.978 | 1.565 | 79% |
bedragen x € 1.000 | |||||
Titel 2 Fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | Taakveld (A) | Overhead (B) | Totale Kosten (A+B) | Totale opbrengsten | Kosten-dekking |
hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen | - | - | |||
hoofdstuk 2 Conceptaanvraag | 276 | 185 | 461 | 55 | 12% |
hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning | 3.874 | 2.139 | 6.013 | 7.837 | 130% |
hoofdstuk 4 Vermindering en afwijking eerder ingediende aanvraag | - | - | |||
hoofdstuk 5 Vermindering en teruggaaf | - | -45 | - | ||
hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen / herzieningen | - | - | |||
hoofdstuk 7 Sloopvergunning | 15 | 10 | 25 | 6 | 24% |
hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde beschikking en overige diensten | 57 | 38 | 95 | 57 | 60% |
Kostendekking Titel 2 | 4.222 | 2.372 | 6.594 | 7.910 | 120% |
bedragen x € 1.000 | |||||
Titel 3 Europese dienstenrichtlijn | Taakveld (A) | Overhead (B) | Totale Kosten (A+B) | Totale opbrengsten | Kosten-dekking |
hoofdstuk 1 Horeca | 161 | 122 | 283 | 201 | 71% |
hoofdstuk 2 Organiseren evenementen | 329 | 249 | 578 | 158 | 27% |
hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven | 6 | 4 | 10 | 5 | 50% |
hoofdstuk 4 Vermindering en teruggaaf | - | - | |||
hoofdstuk 5 Huisvesting | 32 | 24 | 56 | 51 | 91% |
hoofdstuk 6 Telecommunicatie, kabels en leidingen | 349 | 212 | 561 | 422 | 75% |
hoofdstuk 7 Standplaats | 44 | 33 | 77 | 55 | 71% |
hoofdstuk 8 Winkeltijdenwet | - | - | |||
hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking | - | - | |||
Kostendekking Titel 3 | 921 | 644 | 1.565 | 892 | 57% |
bedragen x € 1.000 | |||||
Titel 1 Algemene dienstverlening | Taakveld (A) | Overhead (B) | Totale Kosten (A+B) | Totale opbrengsten | Kosten-dekking |
hoofdstuk 1 Algemene Verstrekkingen | - | - | - | - | - |
hoofdstuk 2 Huwelijken / partnerschap | 188 | 88 | 276 | 252 | 91% |
hoofdstuk 3 Reisdocumenten en (vervangende) Nederlandse identiteitskaart | 2.120 | 664 | 2.784 | 2.394 | 86% |
hoofdstuk 4 Rijbewijzen | 838 | 417 | 1.255 | 1.031 | 82% |
hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 180 | 135 | 315 | 239 | 76% |
hoofdstuk 6 Verstrekkingen uit het kiezersregister | - | - | - | - | - |
hoofdstuk 7 Vervallen | - | - | |||
hoofdstuk 8 Overige producten burgerzaken | 666 | 116 | 782 | 277 | 35% |
Kostendekking Titel 1 | 3.992 | 1.420 | 5.412 | 4.193 | 77% |