Een verbonden partij is een rechtspersoon waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel in het bestuur of een stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij.
Rechtspersonen zijn in te delen naar privaatrechtelijke rechtspersonen en de publieksrechtelijke rechtspersonen. Bij de privaatrechtelijke rechtspersonen gaat het primair om de stichting/vereniging, de N.V., de B.V. en de C.V.
De privaatrechtelijke organisaties vinden hun wettelijke oorsprong in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de publieke rechtspersonen gaat het primair om de Gemeenschappelijke Regeling (in verschillende verschijningsvormen), die hun basis vinden in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Verder bestaat er nog de combinatievorm, zoals de P.P.S.-constructie (publiek-privaatrechtelijke samenwerking).
Het deelnemingenbeleid van de gemeente Eindhoven is verankerd in de nota “Op afstand verbonden”. De nota, geactualiseerd in 2018, geeft een bestuurlijk-juridisch, financieel en organisatorisch kader voor de (privaatrechtelijke) deelnemingen en de (publiekrechtelijke) openbare lichamen, waaraan de gemeente bevoegdheden en taken heeft overgedragen. Het deelnemingenbeleid gaat uit van actief aandeelhouderschap om de publieke belangen binnen de verbonden partijen te borgen.
Als aandeelhouder wil de gemeente op de volgende terreinen actief invloed uitoefenen: strategie (onder andere koersbepalende investeringen), beloningen in de (semi)publieke sector (Wet Normering Topinkomens), maatschappelijk verantwoord ondernemen (waaronder social return), risicobeheersing, eigen vermogen, benoemingen bestuurders en commissarissen (met aandacht voor diversiteit) en duurzaamheid.
Tussen een verbonden partij en de gemeente kunnen ook andersoortige relaties bestaan, bijvoorbeeld subsidies, inkoop en ter beschikking stelling van vastgoed.
Op de volgende pagina is uiteengezet:
- In welke verbonden partijen de gemeente Eindhoven participeert (officiële benaming);
- De vestigingsplaats van de verbonden partij;
- Tot welk type rechtsvorm de verbonden partij behoort;
- Op welke wijze de gemeente financieel belang heeft in de verbonden partij;
- Op welke wijze de gemeente een bestuurlijk belang heeft in de verbonden partij;
- Aan welk taakveld de verbonden partij een bijdrage levert. In het desbetreffende taakveld is uiteengezet aan welke doelstellingen een bijdrage geleverd wordt door de verbonden partij, welke relevante ontwikkelingen verwacht worden en eventuele risico’s die van invloed zijn op onze financiële positie.
bedragen x € 1.000 | |||||||||||||
Naam verbonden partij | Taak | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||||
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | ||||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||||||
Gemeenschappelijk Regeling Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | 371 | 6.769 | 10.247 | 907 | 6.197 | 10.335 | ||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | 198 | 18.079 | 198 | 469 | 18.266 | 469 | ||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | -16 | 12.663 | 2.830 | -129 | 12.195 | 2.555 | ||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | 1.005 | 17.413 | 4.280 | 389 | 20.355 | 4.038 | ||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | 0 | 4.254 | 1.515 | 0 | 5.055 | 1.577 | ||||||
GR Veiligheidsregio Zuidoost Brabant (VRBZO) | 1.1 | 773 | 42.790 | 7.391 | 952 | 44.806 | 7.561 | ||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | 337.000 | 132.518.000 | 4.991.000 | 393.000 | 135.072.000 | 4.687.000 | ||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | 35 | 3.177 | 3.258 | 8 | 3.073 | 3.223 | ||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | -313 | 1.273 | 3.973 | 79 | 1.126 | 4.286 | ||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | 14.270 | 26.755 | 100.064 | 12.032 | 35.602 | 86.252 | ||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | 319.000 | 3.691.000 | 4.024.000 | 207.000 | 3.860.000 | 3.808.000 | ||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | 0 | 28 | 18 | 0 | 23 | 18 | ||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | 6.932 | 5.287 | 18.345 | -514 | 4.631 | 11.413 | ||||||
ICT-coöperatie Beware | 0.4 | 10 | 95 | 10 | 0 | 157 | 0 | ||||||
Muziekgebouw N.V. | 5.3 | nnb | nnb | nnb | -486 | 5.600 | -2.356 | ||||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | 397 | 1.596 | 830 | 135 | 1.074 | 433 | ||||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | 498 | 29.254 | 2.644 | 144 | 28.614 | 2.145 | ||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | nnb | nnb | nnb | 1 | 4.565 | 3.150 | ||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | nnb | nnb | nnb | 372 | 13.932 | 5.235 |
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
Gemeenschappelijk Regeling Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Het Werkvoorzieningsschap regio Eindhoven (GRWRE) behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en gezamenlijk afgesproken re-integratietaken voor andere gemeentelijke doelgroepen Participatiewet. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (DB) en de Voorzitter. Het DB bestaat uit de leden van het AB. Het AB benoemt uit zijn midden een voorzitter van het AB die tevens voorzitter is van het DB. De voorzitter vertegenwoordigt Ergon in- en buiten rechte. Het AB, DB en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Sinds 2017 heeft er een wijziging in het bestuur plaatsgevonden door de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR). Het AB bestaat nu uit 10 leden, 2 collegeleden uit elke gemeente. Vanuit Eindhoven zijn dit de portefeuillehouder participatie en de portefeuillehouder financiën. Het DB kent 3 leden, te weten een van zetel Eindhoven (lid), zetel Valkenswaard en Heeze-Leende en een zetel voor Veldhoven (voorzitter). | |||||
Wet Normering Topinkomens | Wordt op getoetst. Uit navraag blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (WSW).Ergon heeft als opdracht om sociale loonvormende arbeid tot stand te brengen. Daarnaast doen ze aan CO2-reductie bijdragen door inzet van elektrische auto’s met name voor gebruik in de binnenstad (stadsreiniging). De gemeente Eindhoven heeft Ergon ook een bijdrage in de kosten verstrekt voor het inrichten van de benodigde laad-infrastructuur. Verder heeft Ergon voor haar activiteiten in de openbare ruimte van Eindhoven een CO2-emissie-certificaat behaald. | |||||
Geleverde prestaties | Levering prestaties: de belangrijkste taakstellingen zijn:
Realisatie doelstellingen: | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de WSW vanwege een lagere rijkssubsidie per WSW-werkplek (de zogenaamde efficiencykorting). Ergon heeft hiervoor een meerjaren bezuinigingsplan opgesteld om deze efficiencykorting binnen de eigen bedrijfsvoering te kunnen opvangen. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
371 | 6.769 | 10.247 | 907 | 6.197 | 10.335 | |
Toelichting financiële informatie | Gebaseerd op de definitieve cijfers 2018. | |||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
| |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Is bij de oprichting van Cure 2.0 met ingang van 2014 vastgesteld. | |||||
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is ingezameld en verwerkt. Door de gestegen verwerkingskosten is de begroting 2018 tussentijds gewijzigd. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij Cure zijn: | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
198 | 18.079 | 198 | 469 | 18.266 | 469 | |
Toelichting financiële informatie | De definitieve jaarrekening 2018 van Cure is nog niet beschikbaar. Gepresenteerde cijfers van 2018 zijn derhalve onder voorbehoud. | |||||
GR GGD Brabant Zuidoost | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuid-Oost is een samenwerking tussen Eindhoven en de 20 overige regiogemeenten, met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. Deze ontwikkelingen zijn beschreven in de kadernota van de GGD. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage): | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Renate Richters maakt deel uit van het AB en DB. De deelname aan de financiële commissie wordt sinds 2018 ambtelijk ingevuld. | |||||
Wet Normering Topinkomens | In het concept accountantsverslag 2018 GGD BZO wordt gesteld dat: ‘uit de werkzaamheden blijkt dat in 2018 voor de topfunctionarissen (directie, dagelijks bestuur en algemeen bestuur) en overige medewerkers geen sprake is van een overschrijding van de grensbedragen en dat de WNT juist is verantwoord in de jaarstukken”. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | |||||
Geleverde prestaties | 1.Bestuursopdracht: In 2018 kreeg de GGD BZO te maken met een aantal financiële tegenslagen, waardoor de Algemene Reserve Publieke Gezondheid ver onder het geaccepteerd minimum kwam. De inwonersbijdrage werd verhoogd (deels structureel, deels eenmalig) om genoemde reserve weer binnen de afgesproken bandbreedte te krijgen. Dit heeft geresulteerd in een bestuursopdracht (bestaande uit 5 deelopdrachten) vanuit het Algemeen Bestuur aan de directeur van de GGD BZO: | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Risico’s zijn met name het risico dat de loon- en materiele kosten sneller stijgen dan de in de begroting opgenomen indexering, de uitvoering van noodzakelijke activiteiten zonder financiering, het risico dat door reorganisatie of iets dergelijks wachtgelden/frictiekosten dienen te worden uitbetaald die niet door gemeenten, derden of de lopende exploitatie worden gedekt, of als gevolg van (belasting) wet- en regelgeving de kosten meer dan gemiddeld stijgen en/of tot een naheffing leiden. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
-16 | 12.663 | 2.830 | -129 | 12.195 | 2.555 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft de voorlopige cijfers. | |||||
GR Metropoolregio Eindhoven | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten draagt bij aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. In het in 2018 door de gemeenten voorbereide nieuwe samenwerkingsakkoord komt de focus van deze strategische bestuurlijke samenwerking te liggen op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. De financiering van de Metropoolregio Eindhoven (MRE) gebeurt door de 21 deelnemende gemeenten gezamenlijk, op basis van een jaarlijkse inwonerbijdrage. Via de Metropoolregio Eindhoven (MRE) dragen alle gemeenten bij aan onder andere de basisfinanciering van Brainport Development en het Stimuleringsfonds. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | N.v.t. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting het lid algemeen bestuur. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor in het Algemeen Bestuur en op andere MRE-bijeenkomsten aandacht gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | In 2018 is door de 21 samenwerkende gemeenten bestuurlijk en ambtelijk gewerkt aan de totstandkoming van een nieuw “samenwerkingsakkoord” met een nieuwe focus en meer slagkracht. Op basis van een Ambitiedocument (maart) en een daarop volgende Bouwstenennotitie (zomer) is het concept-Samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 door het AB-MRE op 12 december 2018 vrijgegeven voor de zienswijzeprocedure, welke op 27 maart 2019 in het AB-MRE moet leiden tot besluitvorming. Op meerdere momenten zijn gedurende dit “updateproces” bijeenkomsten georganiseerd tijdens welke de gemeenten (raden en colleges) input konden leveren. RHCe: programma met de activiteiten van het Regionaal Historisch Centrum. Oud SRE: de afwikkeling van (Europese subsidie)projecten vanuit het oude SRE. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Afbouw personeel: De taakstellende afbouw van personeel volgend uit de reorganisatie van het SRE is in 2018 al volledig gerealiseerd, waar de oorspronkelijke planning voorzag in uiterlijk 2020. Daarmee is dit risico niet langer aan de orde. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
1.005 | 17.413 | 4.280 | 389 | 20.355 | 4.038 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft conceptcijfers 2018. De accountantscontrole heeft nog niet plaats gevonden en het algemeen bestuur dient de jaarrekening nog vast te stellen. | |||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht en levert als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet): Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. Ieder lid van het AB heeft in de vergadering één stem. Besluiten worden genomen met een meerderheid van stemmen van de aanwezige leden, tenzij in de regeling anders is bepaald. Besluiten betreffende vaststelling van de begroting, begrotingswijzigingen en jaarrekening worden genomen met een meerderheid van stemmen, met dien verstande dat de meerderheid van stemmen eveneens tenminste de helft van de omzet vertegenwoordigt welke de uitvoeringsdienst in het voorafgaande jaar heeft gegenereerd (basistaken en verzoektaken).
| |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. De rollen worden ingevuld vanuit de aanstelling bij de deelnemende partijen. Er worden geen salarissen of vergoedingen uitgekeerd. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Is ingeregeld bij de oprichting van ODZOB. | |||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij ODZOB zijn: | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
0 | 4.254 | 1.515 | 0 | 5.055 | 1.577 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft door de accountant van ODZOB goedgekeurde jaarcijfers 2018. Het resultaat is € 0 na tariefscorrectie. | |||||
GR Veiligheidsregio Zuidoost Brabant (VRBZO) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage) 2018:
Het bestuur van de VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën en Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Het AB bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Bij het nemen van besluiten door het AB tot vaststelling van de jaarrekening en tot vaststelling van de begroting en begrotingswijzigingen brengen de leden die een gemeente vertegenwoordigen tot 20.000 inwoners 1 stem uit. De leden die een gemeente vertegenwoordigen met 20.000 of meer inwoners brengen 2 stemmen uit vermeerderd met een stem per volledig veelvoud van 15.000 inwoners, waarmee het aantal van 20.000 inwoners door die gemeente wordt overschreden. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Met betrekking tot de gemeente Eindhoven hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||
Wet Normering Topinkomens | VRBZO voldoet aan de Wet Normering Topinkomens | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | In haar inkoopbeleid benadrukt VRBZO het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De praktische invulling moet de komende jaren verder ontwikkeld worden. | |||||
Geleverde prestaties | In 2018 is de Toekomstvisie volledig geïmplementeerd. De Veiligheidsregio heeft de beoogde financiële bezuinigingen gehaald, maar dit is niet geheel gerealiseerd op de beoogde doelen vanuit de Toekomstvisie maar binnen aangedragen alternatieven. In 2019 wordt de evaluatie van de Toekomstvisie opgeleverd. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | • In 2018 hebben we te maken gehad met ongekende hitte in de zomer en extreme droogte gedurende het hele jaar. Het aantal branden in de zomermaanden was twee keer zoveel als in dezelfde periode voorgaand jaar. Gevolg is dat in de zomer de kosten voor vrijwilligers hoger zijn uitgevallen dan begroot. In zijn geheel heeft het jaar 2018 veel gevraagd van de brandweer, GHOR en bevolkingszorg. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
773 | 42.790 | 7.391 | 952 | 44.806 | 7.561 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft voorlopige cijfers 2018 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA (geen actieve vertegenwoordiging vanwege beperkt aandeel). | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | AVA 19 april 2018: Wisseling Raad van Commissarissen: aftreden van L.M.M. Bolsius. De heer Bolsius heeft aangegeven mee te werken aan de gewenste verkleining van Raad van Commissarissen. Herbenoeming van C.J. Beuving en J. Kriens en benoeming van M.E.R. van Elst (invulling van vacature). Aankondiging van vervroegd aftreden van J.J. Nooitgedagt, waarvan de Raad van Commissarissen heeft aangegeven deze functie in te gaan vullen. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. In dossiers ter voorbereiding van de AVA's wordt aandacht geschonken aan het beloningsbeleid. De BNG behandelt het onderwerp van beloning tijdens de AVA's of tijdens een bijzondere AVA in geval er een besluit wordt gevraagd. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Bijdragen aan de energietransitie is speerpunt van de duurzaamheidsinspanningen van BNG Bank. In 2018 heeft BNG bank projecten gefinancierd op het gebied van windenergie, zonne-energie, bio-energie, aardwarmte en warmtenetten. Een ander belangrijk thema op het gebied van duurzaamheid is het verbeteren van de fysieke en digitale infrastructuur. BNG Bank is medefinancierder van projecten op dit gebied. Sinds februari 2018 kunnen verenigingen, ondernemers en andere zakelijke initiatiefnemers bij het BNG Duurzaamheidsfonds een lening afsluiten vanaf € 100.000 tot € 2,5 miljoen voor projecten die een bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelen van gemeenten of provincies. Het fonds faciliteert verduurzaming op zowel ecologisch gebied (zoals duurzame energieopwekking en energiebesparende maatregelen), als op sociaalcultureel gebied (zorg, wonen, onderwijs). | |||||
Geleverde prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | BNG bank is één van de veiligste banken ter wereld. De bank heeft een creditrating van AAA van Standard & Poors, Aaa van Moody’s en AA+ van Fitch. De uitstekende kredietwaardigheid verschaft de bank een sterke inkooppositie op de internationale geld- en kapitaalmarkt. BNG Bank voldoet sinds eind 2016 aan de Europese minimumeis voor een leverage ratio van 3,0% die per 1 januari 2018 van kracht is gegaan. Het leverage ratio is 3,8%. Globaal gezien is dit het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal. Het huidige niveau van het leverage ratio is aanleiding voor BNG Bank om de dividenduitkering te verhogen van 37,5% naar 50% van de beschikbare winst na belasting. Het risicobeheer bij BNG Bank is gericht op handhaving van het risicoprofiel van BNG Bank (rentabiliteit, solvabiliteit, liquiditeit en reputatie en merk). Er hebben zich geen grote veranderingen voorgedaan in het risicoprofiel van de bank. Uit de resultaten van de EBA stress test bleek wederom dat BNG Bank behoort tot de meest solide banken van Europa. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
337.000 | 132.518.000 | 4.991.000 | 393.000 | 135.072.000 | 4.687.000 | |
Toelichting financiële informatie | Met ingang van 2018 rapporteert BNG bank volgens IFRS9. Dat leidt tot een bijstelling van het eigen vermogen t.o.v. IAS39 met -/- 266 miljoen | |||||
Brainport Development N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindoven in binnen- en buitenland, het ontwikkelen, belobbyen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport), Brainport Next Generation. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Sinds mei 2018 is de nieuwe algemeen directeur van Brainport Development, dhr. Paul van Nunen, aangetreden. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De heer J.P (Jo) van Ham is eind 2018, en met ingang van 1 januari 2019, benoemd als lid van de Raad van Commissarissen van Brainport Development NV en vervangt daarmee de heer M.C.D.P. (Mathieu) Weggeman die reeds eerder was afgetreden maar nog als adviseur aan de Raad was verbonden. De Raad van commissarissen is daarmee met ingang van 1 januari 2019, met drie leden weer op volle sterkte. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Hoewel Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT valt, wil de vennootschap vanwege zijn (deels) publieke aandeelhouders en financiering buiten twijfel hebben dat te allen tijde wordt voldaan aan deze wettelijke norm, ook bij een eventuele toekomstige 2-hoofdige directie (waarin de statuten voorzien). In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | In juni 2015 heeft de stichting een nieuwe strategische koers vastgesteld. Deze strategische koers genaamd Brainport Next Generation omvat een adaptief, strategisch programma, dat bijdraagt aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus ligt daarbij op de versterking van de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt, meer startende en groeiende bedrijven en verdere internationalisering van de regio. De nieuwe strategische koers is vastgelegd in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan 2017-2020. Op dat plan zijn de Jaarplannen 2017, 2018 en 2019 gebaseerd. In de jaren 2017 en 2018 heeft de stichting, samen met de vennootschap en zijn partners, zeer veel energie gestoken in de ontwikkeling van de Brainport Nationale Actieagenda en de positie van Brainport Eindhoven in het Regeerakkoord. Dit traject is voor de regio zeer succesvol afgesloten met de bekendmaking van het Regeerakkoord op 10 oktober 2017. In dat akkoord is Eindhoven maar liefst 6 maal genoemd. Het Regeerakkoord is overigens ook een directe aanleiding om aan de slag te gaan om een eerste Rijksbijdrage voor de regio Eindhoven te verwerven. In het Regeerakkoord is namelijk sprake van een speciaal budget van 950 miljoen euro voor ‘urgente opgaven’, Brainport Eindhoven is een van de 6 regio’s die is genoemd om op dat budget aanspraak te maken. Tot eind 2017 is dan ook vol ingezet op het indienen van de Brainport-propositie voor de zogenoemde ‘Regio-enveloppe’ van het Kabinet. Deze regio enveloppe is in 2018 omgezet in een Regiodeal die onderdeel uitmaakt van de Actieagenda. Via de regiodeal wordt door rijk en regio gezamenlijk voor €370 miljoen geïnvesteerd in de uitvoering van de agenda. Hiervan is €130 miljoen afkomstig van het rijk. Een eenmalige extra impuls voor een aantal concrete en aanvullende investeringen op het gebied van het voorzieningenniveau, aantrekken en behouden van talent (op alle onderwijsniveaus) en innovaties met een maatschappelijke impact. De Rijksmiddelen uit de Regio Deal Brainport Eindhoven (€130 miljoen) zullen gedurende vier jaar (2018-2021) via de speciaal daarvoor, onder Brainport Development NV (100% aandeelhouder) ingerichte Regiofonds Brainport BV, naar projecten van de Triple Helixpartners in de regio stromen. Het bestuur van Regiofonds Brainport BV berust bij de stichting Brainport die ook bepalend is bij de toekenning van de Rijksmiddelen aan projecten. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen loopt via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie-uitkering aan gemeente Eindhoven wordt verstrekt, die het vervolgens doorzet via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn beperkt: De kosten van subsidieverlening bedragen maximaal 130 miljoen euro, welke gedekt worden uit de daartoe ontvangen rijksmiddelen. De inkomsten en uitgaven zijn één-op-één aan elkaar gekoppeld. Brainport Development NV: De Directie van Brainport Development zal het projectenportfolio grotendeels passend maken op de Brainport Nationale Actieagenda. Die agenda wordt aangemerkt als de belangrijkste, maar niet enige, leidraad voor het Jaarplan 2019 die in de aandeelhoudersvergadering van 19 december 2018 is vastgesteld. De agenda betreft 103 een 62-tal acties op het gebied van (1) talent, (2) kennis, innovatie en ondernemen, (3) vestigingsklimaat, (4) digitalisering en (5) maatschappelijke innovaties op het gebied van gezondheid en vitaliteit, energie en slimme en duurzame mobiliteit. De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn beperkt: voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in mei 2016 de hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op € 2,8 mln. Ultimo 2017 bedraagt het weerstandsvermogen € 2,4 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
35 | 3.177 | 3.258 | 8 | 3.073 | 3.223 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft conceptcijfers 2018. De accountantscontrole heeft nog niet plaats gevonden en de AvA dient de jaarrekening nog vast te stellen. | |||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en doen beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven en aan bedrijven, organisatie en instellingen. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 30,7% van de aandelen. Andere belangrijke aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %) en Trudo Lichtrijk B.V. (5,9 %). | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de AvA van 19 december 2018 is de heer van Capellen per 1 januari 2019 voor 4 jaar herbenoemd als commissaris. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Via de voorbereiding van een AVA wordt dit in het advies meegegeven aan de aandeelhouder. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Via BRE/EFX worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | In 2018 is besluitvorming afgerond over een nieuwe locatie van de EFX omdat de huidige locatie in het Laplacegebouw op het TU/e-terrein niet langer beschikbaar is. Inmiddels is het kantoor gevestigd in het Glasvezelcentrum aan de Dorgelolaan waar ook de switch komt te staan. De verhuisoperatie (inclusief het verleggen van alle glasvezelkabels) zal in 2019 voltooid zijn. Ook is in 2018 de switch vervangen. Alle klanten worden op dit moment overgezet. Afronding is voorzien in 2019. Beide ontwikkelingen vragen stevige investeringen. De meerjarenplanning geeft aan dat 2019 nog een verliesjaar wordt door eenmalige kosten die samenhangen met de investeringen en dit herstelt zich vanaf 2020. Dit betekent dat in 2018 en 2019 wordt ingeteerd op het eigen vermogen en een herstel optreedt vanaf 2020. De meerjarenprognose geeft aan dat de stand van de algemene reserve in de jaren 2018 tot en met 2023 negatief zal zijn. Echter het totaal eigen vermogen inclusief aandelenkapitaal blijft ook in deze jaren positief. Gemeente Eindhoven beschouwt deze ontwikkeling daarom als een tijdelijke en niet als een duurzame waardevermindering. Op basis van de te verwachten positieve ontwikkelingen van het exploitatieresultaat vanaf het boekjaar 2020 zien wij geen aanleiding om onze deelname af te waarderen. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
-313 | 1.273 | 3.973 | 79 | 1.126 | 4.286 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft conceptcijfers 2018. De accountantscontrole heeft nog niet plaats gevonden en de AvA dient de jaarrekening nog vast te stellen | |||||
Eindhoven Airport N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA. Tevens sprake van zeggenschap middels bindende voordracht door gemeente van 1 van de 4 commissarissen. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de raad van commissarissen is in 2016 mevr. B. Otto toegetreden op bindende voordracht van Schiphol Group en met instemming van het college van B&W (collegebesluit 6-9-2016), ter vervanging van dhr. Rutten. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Door wethouder Steenbakkers is opnieuw aandacht gevraagd voor gemeentelijk beleid t.a.v. beloningen van topfunctionarissen. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit is of wordt betrokken bij bespreking jaarplan in AVA. | |||||
Geleverde prestaties | De in aanbouw zijnde parkeergarage P1 op Eindhoven Airport die op 27 mei 2017 gedeeltelijk is bezweken, zal worden gesloopt en opnieuw worden gebouwd. Met betrekking tot de parkeergarage zijn verschillende maatregelen getroffen om de veiligheid en bereikbaarheid te waarborgen van de luchthaven en omliggende bedrijven. Naar verwachting is in juni 2019 de herbouwde parkeervoorziening gereed. Binnen de vergunde geluidsruimte volgens het kabinetsbesluit van 2015 is het aantal vluchten en bestemmingen gestaag gegroeid, zoals toegelicht en besproken in de AVA. Voor coördinatie van de uitvoering van genoemd kabinetsbesluit (tot 2020) is de Uitvoeringstafel Eindhoven Airport ingesteld, met bestuurlijke vertegenwoordiging van het rijk, provincie, gemeente Eindhoven en regiogemeenten. In deze uitvoeringstafel zijn een bestuurlijke regiegroep en 2 werkgroepen (Monitoring van de Uitvoering resp. Innovatie) ingericht. Sinds eind 2017 is Stichting Leefbaarheidsfonds opgericht. Eind oktober 2017 heeft de directeur van EA schriftelijk laten weten een additionele financiële bijdrage voor leefbaarheid te hebben gereserveerd van €400.000 tot en met 2019 en van €2 miljoen voor de periode 2020-2030. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Geen bijzondere (financiële) risico’s. In de AVA van 2017 is dividendbeleid t/m 2019 vastgesteld door de aandeelhouders. Een en ander betekent dat een winstuitkering is gedaan ter grootte van € 458.410,- De huidige vergunning voor Eindhoven Airport (kabinetsbesluit 2015) loopt op 1 januari 2020 af. Essentieel voor de toekomst van Eindhoven Airport is een tijdige verlenging van de vergunning of een nieuwe vergunning te verkrijgen. De eerste initiatieven hiervoor zijn inmiddels genomen. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
14.270 | 26.755 | 100.064 | 12.032 | 35.602 | 86.252 | |
Toelichting financiële informatie | De (concept)cijfers 2018 zijn nog niet beschikbaar | |||||
Enexis Holding N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. Alternatieven om aandelenpakket te verkopen aan andere overheden zijn op dit moment niet voorhanden. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74 % van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26 % van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2018 zijn geen wijzigingen geweest in de samenstelling van het bestuur en RvC | |||||
Wet Normering Topinkomens | De beloning van de twee leden van de raad van bestuur voldoet aan het overgangsregime 2015 van de WNT. De beloning van de gehele raad van commissarissen voldoet in 2018 aan de bepalingen van de WNT. Vanaf 2019 start de afbouwperiode en wordt in drie jaar de bezoldiging afgebouwd, zodat met ingang van 2022 de norm van 100% van de bezoldiging van een minister zal zijn bereikt. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Enexis, Provincie NB en deelnemende gemeenten hebben op dit moment al een meerjarige samenwerking voor de ontwikkeling en uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer in Brabant. Ook zijn er aanvullende afspraken over samenwerken in Buurkracht en nul op de Meter. Enexis is een belangrijke partner in de Brabantse Energie Alliantie. | |||||
Geleverde prestaties | Aanleg, onderhoud, beheer en ontwikkeling van transport- en distributienetwerken. Geleverde prestaties zijn conform afspraak. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Enexis richt de strategische koers op het realiseren van een duurzame energievoorziening. Dit gebeurt door state of the art dienstverlening en netwerken, en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen en excellent netwerkbeheer uit te voeren. Op diverse plekken breidde Enexis Netbeheer in 2018 het elektriciteitsnet uit om alle toekomstige zon- en windenergie te kunnen transporteren. Toch is de netcapaciteit in Nederland is nog niet berekend op de forse groei van bijv. zonneparken. Daarom pleit Enexis voor nieuwe wettelijke kaders om de energietransitie te versnellen en bekijkt zij welke technische oplossingen er mogelijk zijn. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
319.000 | 3.691.000 | 4.024.000 | 207.000 | 3.860.000 | 3.808.000 | |
Toelichting financiële informatie | De winsttoename tov 2017 wordt voornamelijk verklaard door een herwaardering van de latente belastingvoorziening. Het genormaliseerde resultaat na belastingen, gecorrigeerd voor incidentele posten, bedraagt €243 miljoen (2017: €222 miljoen). De stijging is hoofdzakelijk het resultaat van een gunstige omzetontwikkeling. | |||||
Flight Forum Beheer B.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
0 | 28 | 18 | 0 | 23 | 18 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft conceptcijfers 2018. De accountantscontrole heeft nog niet plaats gevonden en de algemene vergadering van aandeelhouders dient de jaarrekening nog vast te stellen. | |||||
Flight Forum C.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief, winstgevend en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein versterkt de economie van Eindhoven. Het versterkt het vestigingsklimaat, het zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid en dit bevordert weer een toename van werkgelegenheid. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (circa 51% belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). In afwijking van het deelnemingenbeleid is de directeur van de BV een ambtelijk vertegenwoordiger. De voorbereiding voor de AVA vergaderingen t.a.v. het standpunt van Gemeente Eindhoven gebeurt vanuit sector Economie en Cultuur door de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de AVA van 26 september 2018 zijn de commissarissen de heer R. Janssen en mevrouw E. Lemkes herbenoemd als leden van de raad van Commissarissen. Begin 2019 eindigt het directeurschap van de heer G. Sluijter. Zijn opvolger kan naar verwachting in de eerste maanden van 2019 worden benoemd. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzame bedrijfslocatie te ontwikkelen. Dit wordt verder aangezet in het ambitie document dat voor Flight Forum is opgesteld. Het is de bedoeling het gebied te vergroenen, de fiets meer mogelijk te maken en prominenter te introduceren en te onderzoeken of duurzame energie voorziening mogelijk is. | |||||
Geleverde prestaties | • In 2018 zijn de laatste percelen bedrijventerrein verkocht (of in laatste fase van onderhandeling). Het Holiday Inn hotel heeft in de week voor kerst 2018 (in 3 maanden!) het hoogste punt bereikt. Opening van het hotel staat gepland in de zomer van 2019. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Begin 2019 zal naar verwachting een nieuwe directeur worden aangesteld. Met de benoeming van deze directeur wordt de eerste stap gezet op weg naar een nieuwe invulling van de organisatie van Flight Forum C.V. met een lean team dat zorgt voor: De investeringen in de openbare ruimte worden gedekt uit inzet van eigen middelen, maar er wordt ook ingezet op bijdragen van bedrijven op Flight Forum en op inzet vanuit het fonds parkmanagement. Voor enkele projecten wordt ook gezocht naar subsidiemogelijkheden. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
6.932 | 5.287 | 18.345 | -514 | 4.631 | 11.413 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft conceptcijfers 2018. De accountantscontrole heeft nog niet plaats gevonden en de algemene vergadering van aandeelhouders dient de jaarrekening nog vast te stellen. | |||||
ICT-coöperatie Beware | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | In de kern is het doel van de beoogde intergemeentelijke ICT-coöperatie het innoveren van de gemeentelijke ICT door deze voortdurend te verbeteren, te standaardiseren en substantieel goedkoper te maken, gebaseerd op gemeenschappelijke afspraken rond het verwerken van data. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | J. Haenen, directielid. M. Oosterveer, gemandateerde bestuurder ALV. | |||||
Wet Normering Topinkomens | N.v.t., geen RvC. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Bij de verdere ontwikkeling en van Beware nemen we de gemeentelijke uitgangspunten van MVO mee. | |||||
Geleverde prestaties | Uitbreiding van de coöperatie Beware met nieuwe leden gemeente Heusden en gemeente Woerden. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Beware werkt nauw samen met VNG (Samen Organiseren) en aantal gemeenten aan een ‘Winkel’. Een marktplaats van software, ontwikkelt door en voor gemeenten. Tevens is dit een platform voor kennisdeling, eerste release maart 2019. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
10 | 95 | 10 | 0 | 157 | 0 | |
Toelichting financiële informatie | ||||||
Muziekgebouw N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener en vastgoedverstrekker. Door deze meervoudige rol is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Begin april 2018 is op aangeven van de gemeente een interim-directielid aangesteld door de RvC met als opdracht om tot een doorbraakplan te komen om een sluitende begroting te realiseren. De resultaten hiervan zijn op 26 november 2018 gepresenteerd. In 2018 waren er geen wisselingen in de Raad van Commissarissen. | |||||
Wet Normering Topinkomens | De jaarrekening 2018 is nog niet ontvangen. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AVA vergadering aandacht voor gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | Het Muziekgebouw Eindhoven heeft in 2018 een divers en hoogstaand programma aangeboden op het gebied van klassiek, pop, jazz en wereldmuziek. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) heeft sinds 2010 een niet-sluitende exploitatie. Januari 2018 heeft het college besloten om maatwerk toe te passen in de subsidieverlening 2018 voor het Muziekgebouw Eindhoven. Als nadere verplichting bij de subsidieverlening voor 2018 is onder andere opgenomen dat het MGE de directie tijdelijk versterkt om in 2018 een doorbraak te realiseren en om te komen tot een sluitende begroting voor het jaar 2019. Sinds het B&W-besluit van januari is de mogelijke beschikbaarheid van maximaal € 7 miljoen (€3,5 miljoen rijksgeld indien er minimaal €3.5 miljoen cofinanciering gevonden wordt) voor het Muziekgebouw uit de Regio Deal een significant nieuw feit. Deze informatie was ten tijde van het subsidiebesluit in januari 2018 niet bekend. Daarmee kunnen er mogelijk nieuwe perspectieven rondom het MGE gecreëerd worden. Duurzame exploitatie is in ieder geval een voorwaarde vanuit de Regio Deal. Er is een groot gevoel van urgentie bij diverse partijen om te komen tot een duurzame gezondmaking van het MGE, waarbij gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden die de Regio Deal kan bieden. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
nnb | nnb | nnb | -486 | 5.600 | -2.356 | |
Toelichting financiële informatie | ||||||
Park Strijp Beheer B.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Geleverde prestaties | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | zie Park Strijp C.V. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
397 | 1.596 | 830 | 135 | 1.074 | 433 | |
Toelichting financiële informatie | De cijfers over 2018 zijn conceptcijfers | |||||
Park Strijp C.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van het Masterplan Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven:
VolkerWessels:
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels en voor een relatief beperkt deel aan de gemeente (max. 50.000m2 vloeroppervlakte, van het totaal van ca. 450.000m2) ten behoeve van de opstalontwikkeling. De aandeelhouders ontmoeten elkaar 4-5x/jr in de AVA. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen opgetreden. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. Voor zover dit aan de orde komt/moet komen, ziet de AVA hierop toe i.c. neemt hiertoe benodigde beslissingen | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. In 2016 is door de gemeente een PSO-convenant getekend met Stam & De Koning, de vaste bouwaannemer binnen het gebied. Tevens is in 2017 extra aandacht besteed aan een verkenning van kansen voor duurzaamheid (vloeit voort uit in 2017 vastgesteld gemeentelijk Klimaatplan). Verdere effectuering vindt in 2018 en verder plaats. | |||||
Geleverde prestaties | Oorspronkelijk kent het totale plangebied 7 deelplannen. Deze deelplannen zijn verder opgedeeld in 31 bouwvelden. Er resteren nog 10 te leveren bouwvelden, waarbij er voor 7 al afspraken bestaan met een eindgebruiker, de resterende 3 (gelegen in de laatste fase van de ontwikkeling) zijn wel reeds voorgecontracteerd, maar kennen nog geen eindgebruiker. In 2017 zijn de laatste woningen van Space S door Woonbedrijf opgeleverd, en heeft Spoorzone BV 200 woningen (van een complex van 330 stuks) gereed gemeld, de overige 130 volgen in voorjaar 2018. Tevens is parkeergarage ‘Om de hoek’ in gebruik genomen, en is de urban sports-hal verbouwd.. Het resultaat is dat voornoemde ambitie steeds meer vorm begint te krijgen. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en de eerste ca. 1.100 gevestigde bewoners. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Strijp-S heeft (zonder grote financiële effecten) de periode van brede recessie juist positief kunnen gebruiken om inhoudelijke meerwaarde te creëren. Een grote voortgang qua realisatie is gaande, waarbij binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden kan worden geopereerd. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
498 | 29.254 | 2.644 | 144 | 28.614 | 2.145 | |
Toelichting financiële informatie | Cijfers over 2018 betreffen conceptcijfers | |||||
Parktheater Eindhoven N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod met een hoge mat van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Een van de leden van de RvC treedt af per 1-1-2019. Eind 2018 is een besluit door het college van B&W genomen, gevolgd door een aandeelhoudersbesluit, om in te stemmen met de voordracht van een nieuwe lid van de RvC, mevrouw K. Overdijk. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. | |||||
Geleverde prestaties | Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Het Parktheater ontvangt een vierjarige subsidie (2017-2020) in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) regeling via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Bij de toekenning van de BIS-subsidies is de subsidie voor enkele instellingen, waarvan SCE heeft ingeschat dat deze het kunnen dragen, waaronder het Parktheater, gekort met de zogenaamde solidariteitskorting. Deze solidariteitskorting draagt bij aan het flexibiliseren van het cultuurbudget om nieuwe aanbieders en/of nieuwe activiteiten in Eindhoven mogelijk te maken (met name middels de Plus-regeling), wat de pluriformiteit van het kunst en cultuur aanbod ten goede komt. Het Parktheater heeft ook aanvragen gedaan in het kader van deze Plusregeling. Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
nnb | nnb | nnb | 1 | 4.565 | 3.150 | |
Toelichting financiële informatie | ||||||
Twice Eindhoven B.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen door het bieden van hoogwaardige technologische voorzieningen in vier thematische bedrijvencentra (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mμ 2013). | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 20% aandelenbelang. Andere aandeelhouders: Brainport Development 20%, De Brabantse Ontwikkelmaatschappij 20%, De Rabobank 20%, TU/e 20%. Elk aandeel geeft recht tot het uitbrengen van één stem (1/5 deel van de zeggenschap). | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Per 1 juli 2018 traden de commissarissen D’Angolo, Gondrie en Van Lange af. De aandeelhouders hebben ingestemd met het aanstellen van een functionele raad van 3 personen. De heren W. Bourgonje en K. Vegter zijn reeds in functie. Per 1 juli 2018 is de heer G.C.F.M. Depla benoemd als commissaris voor een periode van 4 jaar. Door het vertrek van de heer J. van Oijen als bestuurder per 31 december 2018 is mevrouw I. Naus zelfstandig bestuurder van Twice Eindhoven B.V. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | Resultaat wordt bepaald door verhuur van gebouwen (bezettingsgraad). | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Twice heeft haar strategie herijkt voor de bestaande en nieuwe doelgroepen (start-ups, doorgroeiende ondernemingen) in het hightechecosysteem van Brainport Eindhoven met als uitgangspunt: “the preferred place for hightech scale-ups in the Netherlands”. De basis blijft daarbij het bieden van huisvesting. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | 2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | |
nnb | nnb | nnb | 372 | 13.932 | 5.235 | |
Toelichting financiële informatie | ||||||