Jaarrekening 2018

Economie

Inleiding

Dit programma omvat de taakvelden 3.1 Economische ontwikkeling, 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur, 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen en 3.4 Economische promotie.

In 2018 is met Rijk en regio de Brainport Nationale Actieagenda ondertekend én hebben we tegelijkertijd een Regio Deal gesloten met bedrijfsleven, onderwijs en overheden om in de komende 4 jaar in totaal 370 miljoen te investeren in Eindhoven en de regio. Hiervan is €130 miljoen door de Rijksoverheid beschikbaar gesteld en dragen wij en onze partners in de regio €240 miljoen cofinanciering bij. Eind 2018 zijn de eerste projecten uit de Regio Deal gehonoreerd door het speciaal hiervoor opgerichte Regiofonds Brainport BV onder de vlag van onze deelneming Brainport Development BV. Voorbeelden hiervan zijn het Holland Expat Center, de Urban Sporthal (Area51) en Brainport Smart Mobility.

Ons economisch programma richt zich in het kader van Brainport op het versterken van de speerpuntsectoren (onder andere hightech en design), het MKB en het versterken van de economische basis van de stad (o.a. bedrijventerreinen, arbeidsmarkt).
We blijven werken aan een minder conjunctuurgevoelige economische groei, een flexibele -en veerkrachtige arbeidsmarkt waaraan tegelijkertijd een zo groot mogelijk deel van de Eindhovense beroepsbevolking kan deelnemen (inclusieve maatschappij). De vraag van de ondernemer staat centraal zonder daarbij het belang van de werkzoekende uit het oog te verliezen. We hebben ook in 2018 samengewerkt in het Regionaal Werkbedrijf/ 04Werkt aan een betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, matching van vraag en aanbod en de landelijke afspraken tussen de sociale partners over garantiebanen (mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt). Het onderdeel arbeidsparticipatie lichten we toe bij taakveld 6: sociaal domein.

Via onze citymarketing en met ons acquisitieprogramma hebben we in 2018 de stad gepromoot en nieuwe bedrijven aangetrokken voor de bedrijventerreinen en in de binnenstad (horeca- en winkelaanbod). Voorbeelden hiervan zijn Dille en Kamille (combinatie van horeca en detailhandel), Yaya (kleding en accessoires, gericht op duurzaamheid) in de binnenstad en online supermarkt Picnic op het GDC (goederendistributiecentrum Acht).
We hebben bedrijven geholpen bij het invullen van hun vacatures en ons Expat Center heeft toenemend aantal internationale (kennis)werkers geholpen om snel aan de slag te kunnen, wat ook te zien was in de groei van de Internationale School.
Ons voorzieningenaanbod (kunst, cultuur en erfgoed, evenementen, sport, recreatie en design) draagt in belangrijke mate bij aan de aantrekkingskracht van Eindhoven voor inwoners, bezoekers, bedrijven en (internationaal) talent. De Regio Deal versterkt dit aanbod voor de komende jaren, bijvoorbeeld via het in 2018 gehonoreerde project voor de uitbreiding van de Urban Sportshal op Strijp-S.
Onze inzet op zowel de ‘harde’ economische factoren als op de ‘zachtere’ factoren die het vestigingsklimaat bevorderen, zorgen voor een impuls voor de stad en de regio. De trots op onze stad hebben we in de vorm van evenementen en via onze citymarketing in 2018 op vele plekken, zowel lokaal als nationaal en internationaal laten zien en horen. De 'zachtere' factoren lichten we in de begroting toe bij programma 5: sport, cultuur en recreatie.

ga terug