Grondslagen
Inleiding
De jaarrekening bestaat uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening met toelichting en de balans met toelichting. De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet waarin door de gemeenteraad de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.
De financiële verordening 2017, zoals bedoeld in art 212. gemeentewet is vastgesteld in de raadsvergadering van 11 april 2017 en de actualisatie "Bijlage afschrijvingstermijnen per activasoort" bij financiële verordening gemeente Eindhoven is vastgesteld in de raadsvergadering van 19 december 2017. Deze is toegevoegd in hoofdstuk 5.9.
Algemene grondslagen
Waardering
De waardering van de activa en passiva en de resultaatbepaling vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij de betreffende balanspost anders vermeld, worden de activa en de passiva opgenomen tegen de nominale waarden. Waardeverminderingen worden op het actief zelf in mindering gebracht. Indien een actief buiten gebruik is gesteld, is deze afgewaardeerd indien de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde.
Resultaatbepaling
Voor de resultaatbepaling is conform het Besluit Begroting en Verantwoording het gemodificeerde stelsel van baten en lasten gehanteerd. Dat wil zeggen dat de baten en lasten zijn toegerekend naar het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen c.q. risico’s zoals bijvoorbeeld IKB en pensioen-wachtgeldverplichtingen en dergelijke welke een jaarlijks gelijkblijvend volume kennen (referentieperiode gelijk aan de meerjarenbegroting en betreft 4 jaar) zijn hier een uitzondering op. Hiervoor wordt zoals voorgeschreven in het BBV geen voorziening getroffen of verplichting opgenomen.
Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod (BBV) op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijkse terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personele lasten toegerekend aan het jaar waarin ze zijn uitbetaald.
Afschrijving heeft plaatsgevonden op basis van de lineaire methode. Voor de investeringen ten behoeve van de afvalinzameling, parkeergarage KBC, biomassacentrales, krachtsportcentrum Tongelreep alsmede de nieuwbouw van de Effenaar, Parktheater en Dynamo is de annuïtaire methode gehanteerd.
De afschrijvingspercentages zijn gebaseerd op de verwachte levensduur. Voor de diverse soorten van activa zijn per soort afschrijvingspercentages vastgesteld. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Op grond is niet afgeschreven. Indien de waarde van een actief duurzaam vermindert in enig jaar, is deze waardevermindering onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.
De grondslagen per balanspost worden aldaar toegelicht.
Vaste activa
Vaste activa
Immateriële vaste activa
Grondslag voor waardering
De immateriële activa bestaan uit bijdragen aan activa in eigendom van derden en kosten van onderzoek en ontwikkeling die beiden geactiveerd worden. De immateriële vaste activa wordt gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs verminderd met de afschrijvingen en naar verwachting duurzame waardeverminderingen. Eventuele van derden verkregen specifieke investeringsbijdragen worden in mindering gebracht op het geactiveerde bedrag. Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio worden direct ten laste van de exploitatie gebracht. Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief blijven uiterlijk 5 jaar geactiveerd staan. Binnen die periode worden zij bij realisering van het actief overgeboekt naar het betreffende actief of bij niet realiseren van het actief doch uiterlijk na 5 jaar afgeboekt ten laste van het jaarresultaat.
Overzicht immateriële vaste activa
bedragen x € 1.000 | ||||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | ||
Kosten afsluiten geldleningen agio/disagio | - | - | - | |
Bijdrage aan activa in eigendom van derden | 118.682 | 118.682 | 120.121 | |
Kosten voor onderzoek en ontwikkeling | 874 | 874 | 2.659 | |
B01 Immateriële vaste activa | 119.556 | 119.556 | 122.780 |
Verloop immateriële vaste activa
bedragen in € x 1.000 | |||||||||
Omschrijving | Boek- | Herru- | Inves- | Desinves- | Afschrij- | Afwaar- | Bijdragen | Mutatie in voor-ziening MVA | Boek- |
Immateriële vaste act | 119.556 | 1.299 | 6.246 | 619 | 3.698 | - | 4 | - | 122.780 |
Kosten afsluiten geldleningen en saldo agio en disagio | - | ||||||||
Bijdrage aan activa in eigendom van derden | 118.682 | 1.299 | 3.838 | 3.698 | 120.121 | ||||
Kosten voor onderzoek en ontwikkeling | 874 | - | 2.407 | 619 | 4 | 2.659 |
Toelichting bijdrage aan activa in eigendom van derden
De toename van de boekwaarde van de immateriële vaste activa heeft deels (circa 3 mln.) te maken met de overdracht van schoolgebouwen aan de schoolbesturen. Deze investeringen hebben in eerste aanleg plaatsgevonden en zijn gerubriceerd onder de materiële vaste activa. Door de feitelijke overdacht via de notaris aan de schoolbesturen moeten deze nu als immaterieel vast actief beoordeeld worden (herrubricering). Voorts is er feitelijk aan nieuwe investeringen ongeveer € 6 mln. geactiveerd terwijl er op de gedane investeringen ruim € 3 mln. is afgeschreven.
Materiële vaste activa
Grondslag voor waardering
Bij de materiële vaste activa wordt een onderscheid gemaakt in investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut, investeringen met een economisch nut en materiële vaste activa economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven.
- Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut (bijvoorbeeld wegen). Volgens de nieuwe BBV-regelgeving moeten deze investeringen met ingang van 2017 worden geactiveerd, echter gemeente Eindhoven heeft er voor gekozen om deze met ingang van 2016 te activeren.
- Investeringen met een economisch nut (bijvoorbeeld gronden, gebouwen en vervoermiddelen):
- Deze activa zijn verhandelbaar en/of kunnen bijdragen tot het genereren van middelen. Ze worden geactiveerd voor het bedrag van de investering, het zogenaamde bruto-activeren. Aftrek van eigen middelen (reserves) is niet toegestaan. Bijdragen van derden welke in directe relatie staan met het activum worden wel in mindering gebracht (netto-variant).
- Investeringen in materiële vaste activa waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven. Dit zijn bijvoorbeeld investeringen in rioleringen, begraafplaatsen en afval.
Niet geactiveerd worden:
- BTW op activa indien deze compensabel is volgens de Wet op het BTW-compensatiefonds.
- Kunstvoorwerpen met een cultuurhistorische waarde.
- Tekorten.
- Conform de financiële verordening activa met een verkrijgingsprijs minder dan € 10.000 (met uitzondering van gronden en terreinen, deze worden altijd geactiveerd).
- Conform de financiële verordening activa met een levensduur van minder dan 3 jaar, tenzij wettelijk anders is voorgeschreven.
Waardering van de geactiveerde materiële vaste activa geschiedt op basis van de verkrijgingsprijs (inkoopprijs plus de bijkomende kosten) of tegen vervaardigingsprijs (de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten, welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend.
Voorts kan worden opgenomen een redelijk deel van de indirecte kosten en de rente over het tijdvak dat aan de vervaardiging van het activum kan worden toegerekend). Voor in erfpacht uitgegeven gronden geldt de uitgifteprijs van eerste uitgifte als verkrijgingsprijs. Gronden waarvan de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht, worden gewaardeerd tegen zogenaamde registratiewaarde. In hoofdstuk 5.7 is een overzicht opgenomen van de afschrijvingstermijnen die worden gehanteerd en zijn vastgesteld in de financiële verordening 2017.
Overzicht materiële vaste activa
bedragen x € 1.000 | |||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |
Investeringen met een economisch nut (excl. Erfpacht) | 394.717 | 394.717 | 394.030 |
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de | 72.636 | 72.636 | 71.173 |
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 11.845 | 11.845 | 22.625 |
In erfpacht uitgegeven gronden | 50.155 | 50.155 | 50.325 |
B02 Materiële vaste activa | 529.354 | 529.354 | 538.153 |
Verloop materiële vaste activa
bedragen in € x 1.000 | |||||||||
Omschrijving | Boek- | Herru- | Inves- | Desinves- | Afschrij- | Afwaar- | Bijdragen | Mutatie in voor-ziening MVA | Boek- |
Materiële vaste activa | 529.354 | -1.572 | 67.181 | 4.228 | 20.002 | - | 35.978 | -3.398 | 538.153 |
Investeringen met een economisch nut | 444.873 | -1.572 | 21.050 | 4.228 | 17.827 | - | 1.337 | -3.398 | 444.355 |
Gronden en terreinen | 157.572 | 1.295 | 1.696 | 237 | 1.739 | - | - | -146 | 158.733 |
Gronden en terreinen (ecxl. erfpachtgronden) | 43.916 | 1.568 | 200 | 45.285 | |||||
Gronden en terreienen grondbedrijf | 19.013 | -273 | 1.133 | 19.873 | |||||
Voorziening waardevermindering voorraad gronden | -5.031 | -146 | -4.886 | ||||||
In Erfpacht uitgegeven gronden | 50.155 | 170 | 50.325 | ||||||
Strategische grondverwerving | 35.926 | 35.926 | |||||||
Gronden en terreinen (ecxl. erfpachtgronden) (opbouw met afs) | 13.593 | 393 | 37 | 1.739 | 12.209 | ||||
Woonruimten | 220 | 480 | 50 | 11 | 638 | ||||
Bedrijfsgebouwen | 234.948 | -12.258 | 8.732 | 2.540 | 9.056 | - | 1.295 | -3.253 | 221.783 |
Bedrijfsgebouwen | 244.605 | -12.258 | 8.732 | 2.540 | 9.056 | 1.295 | 228.188 | ||
Voorziening waarde vermindering MVA (excl. voorziening waardevermindering vrd gronden) | -9.657 | -3.253 | -6.405 | ||||||
Vervoermiddelen | 1.465 | 270 | 216 | 1.518 | |||||
Machines, apparaten en installaties | 50.586 | 9.391 | 9.867 | 1.402 | 6.794 | 43 | 61.605 | ||
Overige materiële vaste activa | 82 | 6 | 11 | 78 | |||||
Economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 72.636 | - | 9.841 | - | 1.548 | - | 9.756 | - | 71.173 |
Grond-, weg-, waterbouwkundige werken | 72.636 | 9.841 | 1.548 | 9.756 | 71.173 | ||||
Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 11.845 | - | 36.290 | - | 626 | - | 24.884 | - | 22.625 |
Gronden en terreinen | - | 50 | 3 | 47 | |||||
Grond-, weg-, waterbouwkundige werken | 10.828 | 34.576 | 528 | 24.689 | 20.187 | ||||
Machines, apparaten en installaties | 1.017 | 1.665 | 96 | 195 | 2.391 |
Toelichting materiële vaste activa (algemeen)
De toename van € 529.354 miljoen naar € 538.153 miljoen is te verklaren vanuit een aantal activiteiten en ontwikkelingen, waarvan de belangrijkste zijn:
- Overdracht van scholen naar de schoolbesturen, waardoor deze activa naar de immateriële vaste activa zijn overgebracht (verlaging circa € 3 miljoen)
- Nieuwe investeringen minus de bijdragen van derden (toename circa € 26 miljoen)
- Reguliere en extra afschrijvingen op de lopende activa (verlaging circa € 24 miljoen)
- Verlaging van de voorziening waardevermindering (dit leidt tot een toename van de activa met circa € 3 miljoen). Hiervan is de belangrijkste reden het weer in gebruik nemen van Flotowlaan (€ 2,9 miljoen) die weer een maatschappelijke functie krijgt als "wissellocatie" voor scholen zodat de hiervoor getroffen voorziening vanwege eerder buiten gebruikstelling kan vrijvallen.
- Een toename van € 5 mln. voor investeringen die deels via subsidies van derden zijn afgedekt en in het verleden volledig via de exploitatie en de reserves werden bekostigd.
Stille reserves
De kunstvoorwerpen van het Van Abbemuseum met een cultuurhistorische waarde zijn niet in de balans opgenomen (de verzekerde waarde per 31 december 2018, inclusief bruiklenen, bedraagt circa € 151,5 miljoen)
Tevens is sprake van een stille reserve (verwachte opbrengstwaarde is hoger dan de boekwaarde) met betrekking tot niet bedrijfsgebonden activa.
Toelichting investeringen met een economisch nut
Herrubricering
Binnen de materiële vaste activa economisch nut heeft een verschuiving plaatsgevonden waarbij de activa cultuurpanden gedeeltelijk verplaatst zijn van de bedrijfsgebouwen naar machines apparaten en installaties.
Dit hangt samen met de onderstaand toegelichte wijzigingen dat om vervangingsinvesteringen te mogen activeren het actief naar componenten uitgesplitst dient te zijn.
Daarnaast heeft per 1-1-2018 een herrubricering op de balans plaatsgevonden t.o.v. de balans per 31-12-2017. Op de balans per 31-12-2017 zijn abusievelijk investeringen met maatschappelijk nut in de gronden en terreinen en de machines, apparaten en installaties verantwoord onder de materiële vaste activa met een economisch nut.
Eenmalig extra desinvesteringen
Cultuurpanden (€ 1,9 mln.)
Omdat wij onze vervangingsinvesteringen willen activeren en dus niet in de voorziening groot onderhoud hebben ondergebracht, is het noodzakelijk dat het te vervanging onderdeel ten tijde van het activeren van de vervangingsinvestering, volledig is afgeschreven. Vervangingsinvesteringen ten aanzien van de inrichting, dan wel de bouwkundige installaties beginnen meestal te komen, nadat het gebouw ongeveer 20 jaar in gebruik is. Derhalve is het gewenst/noodzakelijk ervoor te zorgen dat tegen die tijd de geïnvesteerde bedragen voor deze zaken volledig zijn afgeschreven. Het merendeel van de oorspronkelijke investeringen (volledige nieuwbouw of algehele renovatie/nieuwbouw) wordt in een periode van 40 of 50 jaar in totaliteit afgeschreven en daarmee voldoen wij niet aan deze eis.
Om daaraan wel te voldoen hebben we met terugwerkende kracht het totaalbedrag van het destijds geïnvesteerde bedrag uitgesplitst naar de volgende componenten.
- Casco - af te schrijven in 40/50 jaar (conform financiële verordening)
- Bouwkundige installaties en inrichting - af te schrijven in 20 jaar(conform financiële verordening)
- Verbouwingen – af te schrijven in 25 jaar
- Muziekinstallaties - af te schrijven in 10 jaar (inschatting op basis van kennis en ervaring)
Deze herstelacties leidt tot eenmalig een extra afschrijving in 2018 voor de onderdelen die volledig afgeschreven behoren te zijn. Voor de componenten die nog niet volledig afgeschreven behoren te zijn eind 2018 verhogen we de afschrijving in de verkorte restant looptijd vanaf 2019.
Deze desinvestering is verantwoord op de balans op de categorie bedrijfsgebouwen (EN) voor een bedrag van € 0,6 miljoen. Op de categorie machines, apparaten en installaties is een bedrag van € 1,3 miljoen verantwoord. In hoofdstuk 5.7 (hier wordt de activa per taakveld gepresenteerd) is de desinvestering op taakveld TV 5.3 verantwoord ( € 0,5 miljoen extra afschrijven, € 1,5 miljoen desinvesteren boekwaarde).
Sport (1,2 mln.)
Per jaareinde hebben we gecontroleerd of de activa op onze balans feitelijk nog aanwezig is. We hebben geconstateerd dat voor een bedrag van € 1,2 miljoen activa op onze balans was opgenomen, die niet meer aanwezig is. Het betreft met name reeds eerder geruimde gravelbanen (7 stuks), kleuterbad (ottenbad), luchtbehandelkasten en noodunits die niet meer aanwezig zijn. De desinvestering is op de balans verantwoord op de volgende wijze: € 0,7 miljoen gronden en terreinen (EN), € 0,3 miljoen bedrijfsgebouwen, € 0,2 miljoen machines, apparaten en installaties. In hoofdstuk 5.7 is de desinvestering verantwoord op TV 5.2.
Toelichting investeringen met een economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
De investeringen in waterbouwkundige werken zijnde riolen, rioolkolken en gemalen, zijn gerelateerd aan het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) 2015-2018. De heffing die hiertegenover staat betreft de rioolheffing zoals in de paragraaf lokale heffingen nader toegelicht. De investeringen 2018 bedroegen € 9.8 miljoen en de afschrijvingen € 1,5 miljoen. De vervangingsinvesteringen voor riolering worden gevoed vanuit de voorziening riolering die in het verloop overzicht als bijdrage van derden is weergegeven € 9,8 miljoen.
Toelichting investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
Vanaf 1 januari 2017 zijn we verplicht de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut te activeren. Van 86 bestaande projecten in de projectadministratie zijn de restantbudgetten (€ 25,4 miljoen netto) per 1 januari 2017 omgezet naar activa. De uitgaven en inkomsten tot en met 2016 (in totaal € 49,9 miljoen netto) zijn niet geactiveerd en daarmee is er geen sprake van een boekwaarde op 31-12-2016.
Financiële vaste activa
Grondslag voor waardering
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen, (overige) leningen ug en (overige) uitzettingen zijn - tenzij hierna anders is vermeld - opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden.
Overzicht financiële vaste activa
bedragen x € 1.000 | |||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 1) | 8.119 | 8.119 | 8.119 |
Leningen aan woningbouwcorporaties | 20.464 | 20.464 | 12.662 |
Leningen aan deelnemingen | 11.921 | 11.921 | 12.646 |
Overige langlopende leningen | 5.334 | 5.334 | 5.226 |
Betaalde waarborgsommen | 25 | 25 | 25 |
B03 Financiële vaste activa | 45.863 | 45.863 | 38.678 |
Verloop financiële vaste activa
bedragen in € x 1.000 | |||||||||
Omschrijving | Boek- | Herru- | Inves- | Desinves- | Afschrij- | Afwaar- | Bijdragen | Mutatie in voor-ziening MVA | Boek- |
Financiële vaste activa | 45.863 | - | 1.226 | - | 8.411 | - | - | - | 38.678 |
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 1) | 8.119 | 8.119 | |||||||
Leningen aan woningbouwcorporaties | 20.464 | 7.802 | 12.662 | ||||||
Leningen aan deelnemingen | 11.921 | 725 | 12.646 | ||||||
Overige langlopende leningen | 5.334 | 501 | 609 | 5.226 | |||||
Betaalde waarborgsommen | 25 | 25 |
1 ) Voor de afdekking van het risico met betrekking tot de verstrekte leningen aan derden is een reserve gevormd (saldo per 31-12-2018 € 2,4 miljoen).
Toelichting kapitaalverstrekking aan deelnemingen
Hieronder wordt een overzicht gegeven van de aandelen in gemeenschappelijke regelingen en deelnemingen.
bedragen x € 1.000 | ||||
Boekwaarde | Boekwaarde | Mutatie | Omvang | |
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 45 | 45 | 0 | 100% |
Af: voorziening Afwaardering Muziekgebouw 1) | -45 | -45 | 0 | |
Parktheater Eindhoven N.V. | 45 | 45 | 0 | 100% |
Meerderheidsdeelneming in nom kapitaal | 45 | 45 | 0 | |
Enexis Holding N.V. (voorheen Essent) | 11 | 11 | 0 | 0,02% |
Eindhoven Airport N.V. | 556 | 556 | 0 | 24,5% |
Twice Eindhoven B.V. | 113 | 113 | 0 | 20,0% |
N.V. Brainport Development | 7 | 7 | 0 | 14,52% |
BNG N.V. | 429 | 429 | 0 | 0,3% |
Park Strijp C.V. | 1.000 | 1.000 | 0 | 50% |
Park Strijp Beheer B.V. | 10 | 10 | 0 | 50% |
Breedband Regio Eindhoven B.V. 2) | 1.279 | 1.279 | 0 | 30,7% |
Minderheidsdeelneming in nom kapitaal | 3.404 | 3.404 | 0 | |
Flight Forum BV/CV (035-09-13) | 4.669 | 4.669 | 0 | 50,9% |
Totaal kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 8.119 | 8.119 | 0 |
1 ) Vanwege de financiële positie van het Muziekgebouw is het aandelenpakket van het Muziekgebouw afgewaardeerd tot op nihil.
2) Breedband: Door nieuwe huisvesting en investeringen in de infrastructuur worden over 2018 (en 2019) aanzienlijke verliezen geleden. Door deze verliezen wordt ingeteerd op het eigen vermogen. De algemene reserve gaat naar nihil en een deel van het geplaatste kapitaal van de deelnemers wordt gebruikt ter afdekking van de verliezen.Vanaf het boekjaar 2020 worden er weer positieve resultaten verwacht. Op basis van deze verwachting is dan ook de inschatting dat in 2024 weer sprake zal zijn van een vrij beschikbare algemene reserve en dat dus het gestorte kapitaal van de deelnemers weer is aangevuld vanuit de positieve resultaten. Daarmee is voor nu geen sprake van een duurzame lagere marktwaarde en dus afwaardering.
Toelichting leningen aan woningbouwcorporaties
Van de aan woningbouwcorporaties verstrekte leningen (€ 12,7 miljoen) is ca.31 % ondergebracht bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Het WSW staat garant indien een woningbouwcorporatie in gebreke blijft met betrekking tot rente- en aflossingsverplichtingen. De afname van € 7,8 miljoen wordt veroorzaakt door de aflossingen op verstrekte leningen aan de woningbouwcorporaties.
Toelichting leningen aan deelnemingen
Dit betreft een lening van € 12,6 miljoen aan Park Stijp CV.
Toelichting overige langlopende leningen
Aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting is de uitvoering uitbesteed voor activiteiten waarbij de gemeente Eindhoven leningen (€ 4,0 miljoen) verstrekt ten behoeve van onder andere starters op de woningmarkt en duurzaamheid (energie beperkende maatregelen).
Vlottende activa
Voorraden
Grondslag voor waardering
Grond- en hulpstoffen worden gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Wanneer sprake is van duurzaam lagere marktwaarde waarderen we de grond- en hulpstoffen af naar deze lagere marktwaarde
De als onderhanden werk opgenomen bouwgronden in exploitatie worden gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs Indien de marktwaarde duurzaam lager is, dan wordt deze lagere marktwaarde als waardering gebruikt. Indien sprake is van een geprognosticeerd verlieslatend project wordt een voorziening getroffen. Deze voorziening wordt als waardecorrectie op bouwgrond in exploitatie verwerkt. Voor de kosten die aan de vervaardigingsprijs kunnen worden toegerekend wordt aangesloten op de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening. Dit betekent dat maximaal deze kostensoorten kunnen worden toegerekend aan de bouwgronden in exploitatie, waarbij ten aanzien van de rente geldt dat alleen de rente over het vreemd vermogen wordt toegerekend en geen rente over het eigen vermogen. Voor Strijp-S wordt projectfinanciering toegepast.
In overeenstemming met BBV-regelgeving wordt winst uit grondexploitaties genomen als:
- Het resultaat op de grondexploitatie betrouwbaar kan worden ingeschat, én
- De grond (of een deelperceel) is verkocht, én
- Kosten zijn gerealiseerd.
Voor de grondexploitaties die aan deze drie voorwaarden voldoen wordt winst genomen gebaseerd op de door BBV voorgeschreven POC-methode.
Voor de berekening dient onderstaande formule te worden gehanteerd:
(gerealiseerde kosten / totale kosten) x (gerealiseerde opbrengsten / totale opbrengsten) = % POC
(geraamd eindsaldo – project specifieke risico's) x % POC = bedrag tussentijds winst nemen.
Voor de berekening van dit jaar zijn, in tegenstelling tot de berekening bij de jaarrekening 2017, de project specifieke risico’s buiten beschouwing gelaten.
Nadere toelichting over de bouwgronden in exploitatie is opgenomen in de paragraaf grondbeleid.
Onder gereed product zijn panden opgenomen die bestemd zijn te verkopen. De boekwaarde van deze panden is cf. voorschrift BBV bij de bestemming tot verkoop overgaan van materieel vast actief naar voorraden. Indien de marktwaarde duurzaam lager is, wordt een voorziening getroffen die als waardecorrectie op de boekwaarde gereed product wordt verwerkt.
Overzicht voorraden
bedragen x € 1.000 | ||||||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | ||||
grond- en hulpstoffen | 42 | 42 | 14 | |||
Onderhanden werk | 92.615 | 92.615 | 75.851 | |||
- bouwgronden in exploitatie | 95.591 | 95.591 | 80.655 | |||
- voorziening verliesgevende exploitatie | -4.893 | -4.893 | -5.879 | |||
- overig | 1.917 | 1.917 | 1.075 | |||
Gereed product en handelsgoederen | 6.787 | 6.787 | 6.685 | |||
B31 Voorraden | 99.444 | 99.444 | 82.550 |
Toelichting onderhanden werk
De balanspost ‘Onderhanden werk’ heeft per ultimo 2018 een saldo van € 81,7 miljoen (bouwgronden € 80,6 miljoen en € 1,1 miljoen overig) vóór aftrek voorziening verliesgevende exploitaties van € 5,9 miljoen. Binnen deze post zijn onder andere begrepen de in exploitatie genomen gronden. De boekwaarde hiervan bedroeg ultimo 2017 € 95,6 miljoen. Deze balanspost betreft de grondexploitaties waarbij de gemeente de in bezit zijnde grond en (eventueel) aanwezige opstallen omvormt naar bouwrijpe grond, met als oogmerk (opnieuw) te worden bebouwd. Ultimo 2018 was de boekwaarde van deze grondexploitaties € 80,6 miljoen (dit vóór aftrek van voorziening verliesgevende planexploitaties) en is in totaal met € 14,9 miljoen afgenomen. Dit wordt veroorzaakt doordat bij diverse grondexploitaties de boekwaarde van de in eerdere jaren gemaakte kosten (bijvoorbeeld voor bouw- en woonrijp maken van de grond) is afgenomen door het realiseren van opbrengsten door verkoop van kavels en overige grondverkopen.
Ook dit jaar zijn de prospecties van de grondexploitaties herijkt. De verwachte eindwaarde van de grondexploitaties bedraagt circa € 31,7 miljoen en de verwachte netto contante waarde circa € 28,5 miljoen. Voor de bij de herijking gehanteerde parameters en uitgangspunten zie paragraaf grondbeleid.
In de prospecties (toekomstige opbrengsten) zijn een aantal verliesgevende exploitaties naar voren gekomen.
Hiervoor is een voorziening gevormd. De voorziening verliesgevende grondexploitaties (stand per 31-12-2018
€ 5,9 miljoen) wordt in mindering gebracht op de boekwaarde. De voorziening is contant gemaakt met de verwachte rentevoet. De voorziening zal in de komende jaren jaarlijks minimaal met de rentecomponent verhoogd worden om aan het einde van de looptijd het verwachte verlies te kunnen afdekken.
Verloopoverzicht | 1-1-2018 | Vermeer- | Vermind- | 31-12-2018 | Geraamde | Geraamde | Verwacht | NCW |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bouwgronden in exploitatie | 95.591 | 18.640 | 33.576 | 80.655 | 160.675 | 277.945 | V 31.687 | V 28.500 |
De resultaten die uiteindelijk werkelijk worden behaald, worden beïnvloed door vele factoren, waaronder conjunctuur, marktontwikkelingen en overheidsbeleid. Om eventuele risico’s in dit kader te kunnen opvangen is bij de herijking een berekening gemaakt van de benodigde weerstandscapaciteit. Hierbij zijn de specifieke projectrisico’s en marktrisico’s benoemd en gekwantificeerd. Bij de marktrisico’s is daarbij rekening gehouden met mogelijke rentestijging, opbrengstdaling en vertraging. Het totale weerstandsvermogen (zie paragraaf weerstandsvermogen) van de gemeente is voldoende om de ingeschatte benodigde weerstandscapaciteit van € 18,6 miljoen op te kunnen vangen (zie paragraaf grondbeleid).
Tussentijds winstnemen
De totale winstneming bedraagt € 12,2 miljoen. Bij de berekening hiervan hebben we, in tegenstelling tot de berekening van de tussentijdse winst bij de jaarrekening 2017, de projectrisico’s buiten beschouwing gelaten.
Richttermijn maximale looptijd grondexploitaties 10 jaar
De commissie BBV heeft de richttermijn voor de maximale looptijd van grondexploitaties gesteld op 10 jaar. Hiervan kan gemotiveerd worden afgeweken. Een gemotiveerde afwijking houdt in dat deze motivatie is geautoriseerd door de raad en verantwoord in de begroting en de jaarstukken. De motivatie moet tevens zijn voorzien van risico-beperkende beheersmaatregelen die de gemeente heeft genomen om de onzekerheden en risico’s die gepaard gaan met de langere looptijd te mitigeren.
De grondexploitatie Meerhoven (t/m 2030) heeft een looptijd langer dan 10 jaar. De raad heeft besloten om voor deze grondexploitatie gemotiveerd af te wijken van de richttermijn omdat voldoende risicobeperkende maatregelen zijn genomen die de onzekerheden en risico's gepaard gaande met de langere looptijd te mitigeren.
Voor verdere informatie over de risico beperkende maatregelen en grondexploitaties wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid.
Toelichting gereed product en handelsgoederen
Dit betreft panden in eigendom waarvan het de bedoeling is om deze te verkopen.
De waarde hiervan is licht gedaald met € 102.000 door de verkoop van enkele garageboxen.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Grondslag voor waardering
De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening (o.a. dubieuze debiteuren) in mindering gebracht. Deze voorziening is statisch bepaald op basis van geschatte inningskansen, evt. bijgesteld voor specifieke debiteuren die een specifiek risico kennen (dynamische methode).
Overzicht uitzettingen met een renteypische looptijd korter dan één jaar
bedragen x € 1.000 | |||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |
Vorderingen op openbare lichamen | 40.686 | 40.686 | 40.262 |
Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen | 1.321 | 1.321 | 533 |
Overige vorderingen | 31.858 | 31.858 | 29.434 |
Overige uitzettingen | 3 | 3 | 2 |
B11 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 73.868 | 73.868 | 70.231 |
Toelichting vorderingen op openbare lichamen
De vordering heeft voornamelijk betrekking op de met de fiscus te verrekenen BTW (waaronder de vordering op het landelijk BTW-compensatiefonds van € 30,5 miljoen).
Daarnaast staat er nog voor een bedrag van ongeveer € 9,8 miljoen open op het rijk, provincie, gemeentes en andere overheidsinstellingen.
Toelichting overige vorderingen
Eind 2018 was de stand van de overige vorderingen € 43,9 miljoen. Dit is opgebouwd uit 3 soorten vorderingen, namelijk cliëntdebiteuren, belastingdebiteuren en overige debiteuren (zie ook onderstaande tabel). Inzake deze vorderingen is de inschatting dat niet alle bedragen ontvangen zullen worden. Daarvoor is een voorziening dubieuze debiteuren opgenomen van € 14,4 miljoen. Dit resulteert in een netto bedrag van € 29,4 miljoen.
De vorderingen op cliëntdebiteuren is opgebouwd uit diverse soorten regelingen, zoals bijstandsvorderingen, geldleningen, voorschotten en boetes. De aflossing is vaak verspreid over vele jaren vanwege de lage inkomens. De voorziening voor cliëntdebiteuren wordt berekend op basis van wel of geen aflossingsverplichting, lopende aflossingen en percentages per status van de vordering. Door ondernomen acties is de oninbaarheid van debiteuren gedaald, wat tot uitdrukking komt in een lagere voorziening dubieuze debiteuren.
De vorderingen op de belastingdebiteuren zijn opgebouwd uit openstaande belastingaanslagen voor gemeentelijke belastingen. Alle vorderingen worden nauwgezet gevolgd en grotendeels via de eigen belastingdeurwaarders geïnd. In 2018 is een voorziening gevormd voor deze categorie debiteuren (groot € 300.000), in voorgaande jaren werden deze oninbare vorderingen rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht.
De overige debiteuren bestaan uit vorderingen op basis van verhuur woningen of accommodaties, leges, vergunningen, grondverkopen, enz. Tevens zijn hier inzake faciliterend grondbeleid de vorderingen opgenomen richting private partijen waarmee een anterieure overeenkomst is afgesloten (31-12-2017 € 2,5 miljoen, 31-12-2018 € 3,0 miljoen). Alle vorderingen worden permanent gevolgd en waar nodig doorgezet naar een gerechtsdeurwaarder of de eigen belastingdeurwaarder. Voor de overige vorderingen wordt jaarlijks een berekening opgesteld waarbij diverse groepen van vorderingen individueel worden ingeschat en aan de rest percentages zijn gekoppeld op basis van de ouderdom van de vordering.
Ook hiervoor is een voorziening gevormd voor oninbare bedragen.
bedragen x € 1.000 | ||||||
Totaal debiteuren | Voorziening | Te ontvangen | Totaal debiteuren | Voorziening | Te ontvangen | |
Cliëntdebiteuren | 21.500 | 11.300 | 10.200 | 21.780 | 10.600 | 11.180 |
Belastingdebiteuren | 5.500 | - | 5.500 | 2.500 | 346 | 2.154 |
Overige debiteuren | 17.800 | 1.600 | 16.200 | 19.600 | 3.500 | 16.100 |
Totaal overige vorderingen | 44.800 | 12.900 | 31.900 | 43.880 | 14.446 | 29.434 |
Liquide middelen
Grondslag voor waardering
Liquide middelen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Overzicht liquide middelen
bedragen x € 1.000 | |||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |
Kassaldi | 65 | 65 | 60 |
Banksaldi | 4.361 | 4361 | 18.053 |
Overige liquide middelen (kruisposten) | 24 | 24 | 2 |
B12 Totaal liquide middelen | 4.450 | 4.450 | 18.115 |
Schatkistbankieren
Eind 2013 is verplicht schatkistbankieren voor decentrale overheden ingevoerd. Nieuwe beleggingen zijn niet meer toegestaan, maar oude beleggingen mogen worden aangehouden tot de einddatum. Eindhoven heeft geen structurele tegoeden (vrijvallende beleggingen worden ingezet voor de aflossing van leningen). Mocht een tijdelijk kasoverschot gemiddeld over een kwartaal boven de norm (€ 4,54 miljoen voor Eindhoven) uitkomen, moet dit afgestort worden bij de Staat. In 2018 is het saldo op de bankrekeningen onder de norm gebleven dankzij strakke sturing op de liquiditeitspositie.
bedragen x € 1.000 | ||||
Schatkistbankieren | kwartaal 1 | kwartaal 2 | kwartaal 3 | kwartaal 4 |
Limiet (drempelbedrag) | 4.540 | 4.540 | 4.540 | 4.540 |
Gemiddeld saldo op bankrekeningen gedurende het kwartaal | 4.390 | 3.920 | 4.460 | 4.310 |
Overlopende activa
Grondslag voor waardering
Overlopende activa worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Overzicht overlopende activa
bedragen x € 1.000 | ||||||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | ||||
De voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, nog te ontvangen van: | 4.635 | 4.635 | 3.549 | |||
- Europese overheidslichamen | 512 | 512 | 384 | |||
- het Rijk | 428 | 428 | 466 | |||
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 3.695 | 3.695 | 2.699 | |||
Overige bedragen | 17.948 | 17.948 | 35.569 | |||
- Overige nog te ontvangen bedragen | 8.584 | 8.584 | 29.886 | |||
- Vooruitbetaalde bedragen | 9.364 | 9.364 | 5.683 | |||
B21 Totaal overlopende activa | 22.583 | 22.583 | 39.118 |
Toelichting overige bedragen
Overige nog te ontvangen bedragen:
De grootste posten bij de overige nog te ontvangen bedragen betreft de uitkering gemeentefonds inzake de "stroppenpot" Sociaal Domein (€ 21,8 miljoen), de verzekeringsuitkering vanwege een ontvangen claim waarvoor een schikking is getroffen (€ 2,2 miljoen) en de gemeentelijke belastingen (€ 1 miljoen).
Tevens is hier per 31-12-2018 een nog te vorderen post inzake faciliterend grondbeleid van € 0,5 miljoen opgenomen. Deze bedroeg per 31-12-2017 € 0,3 miljoen.
Vooruitbetaalde bedragen:
Bij de vooruitbetaalde bedragen zijn dat de rente op de erfpachtconstructie met PSV (€ 0,9 miljoen) en de betalingen aan crediteuren die per begin 2019 als dusdanig zijn gerubriceerd (€ 3,4 miljoen).
Toelichting voorschotbedragen publiekrechtelijke lichamen
Het saldo van de voorschotbedragen inzake publiekrechtelijke lichamen ultimo 2018 heeft voornamelijk betrekking op bijdragen van het Rijk.
Hierna volgt het verloopoverzicht inzake het jaar 2018.
bedragen x € 1.000 | ||||
Het saldo aan het begin van het begrotingsjaar 2018 | Toevoegingen | Ontvangen bedragen | Het saldo aan het einde van het begrotingsjaar 2018 | |
Europese overheidslichamen | 512 | 83 | 211 | 384 |
Europese commissie deelname project SPEA | 512 | - | 211 | 301 |
Europese Unie interreg project Helium | - | 55 | - | 55 |
Europa SynchroniCity | - | 13 | - | 13 |
Europa Smart Impact | - | 15 | - | 15 |
het Rijk | 428 | 1.342 | 1.304 | 466 |
Belastingdienst energiebelasting | 34 | 43 | - | 77 |
Ministerie SZW BBZ | 120 | - | 89 | 31 |
Ministerie SZW project ESF begeleiden en ondersteunen jongeren | - | 66 | - | 66 |
Ministerie SZW project ESF onzichtbare jongeren | - | 35 | - | 35 |
Ministerie VROM SISA E3 | 50 | 103 | 50 | 103 |
Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) subsidie Biomassacentrale | 224 | 1.095 | 1.165 | 154 |
Overige Nederlandse overheidslichamen | 3.695 | 5.926 | 6.923 | 2.699 |
Gemeenten Jeugd DVO | 406 | 415 | 406 | 415 |
Gemeenten Jeugdzorgplus | 3.278 | 3.819 | 6.506 | 592 |
Provincie NoordBrab PvdH zwemstadion | - | 200 | - | 200 |
Provincie NoordBrab HOV traject | - | 311 | - | 311 |
Provincie NoordBrab Talking Traffic | - | 173 | - | 173 |
Provincie NoordBrab Reg. Werkgelegenheid 2017 2018 | - | 292 | - | 292 |
Provincie NoordBrab Mensgerichte Maatregelen | - | 14 | - | 14 |
Provincie NoordBrab Tracking en Monitoring | - | 19 | - | 19 |
Provincie NoordBrab C-ITS VRI-data ontsluitin | - | 53 | - | 53 |
Provincie NoordBrab Ontwikkelen gebied Blixem | - | 77 | - | 77 |
Provincie NoordBrab Bushaltes toegankelijk | - | 87 | - | 87 |
Provincie NoordBrab Fietstellers Eindhoven | - | 92 | - | 92 |
Provincie NoordBrab Implentatie OV concessies | - | 176 | - | 176 |
Provincie NoordBrab Eindafrekening Zuid Wille | - | 199 | - | 199 |
Overig | 11 | - | 11 | - |
Totaal voorschotbedragen | 4.635 | 7.352 | 8.438 | 3.549 |
Vaste passiva
Eigen vermogen/reserves
Grondslag voor waardering
Eigen vermogen wordt gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Overzicht eigen vermogen
bedragen x € 1.000 | |||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |
Algemene reserves | 71.213 | 71.213 | 55.458 |
Bestemmingsreserves | 110.002 | 108.145 | 123.677 |
Totaal reserves | 181.215 | 179.358 | 179.135 |
Gerealiseerd resultaat | -2.753 | -2.753 | 71.595 |
B04 Totaal eigen vermogen | 178.462 | 176.605 | 250.730 |
Toelichting beginbalans reserves
Per 1-1-2018 heeft in de beginbalans ten opzichte van 31-12-2017 een wijziging plaatsgevonden.
Dit betreft verlaging van bestemmingsreserve Internationale School Eindhoven. De tegenhanger van deze wijziging is zichtbaar bij de overlopende passiva. Dit betrof de ontvangen middelen van SPVOZN (Stichting Primair en Voortgezet Onderwijs Zuid-Nederland) inzake de afkoop van het tekort op de business case, deze waren in 2017 foutief verwerkt, zoals EY in haar verslag opmerkte en deze zijn in 2018 in de beginstand gecorrigeerd.
Verloop reserves
Onderstaand overzicht geeft een weergave en verloop van de diverse reserves, zie hoofdstuk 5.5 voor een uitgebreid overzicht en een toelichting op de aard en reden ter vorming van de reserves.
bedragen x € 1.000 | ||||||
01-01-2018 | Toevoe- | Ont- | Bestemming resultaat voorgaand boekjaar | vermindering ter dekking van afschrijvingen | 31-12-2018 | |
Algemene reserve | 71.213 | 1.869 | 14.871 | 2.753 | - | 55.458 |
Reserve Eigen Kapitaal | 71.213 | 1.869 | 14.871 | 2.753 | 55.458 | |
Bestemmingsreserves | 108.145 | 55.821 | 40.289 | - | - | 123.677 |
Reserve Volkshuisvesting | 86 | 25 | 61 | |||
Reserve huisvesting onderwijs | 5.420 | 6.267 | 5.042 | 6.645 | ||
Reserve herstructurering sportparken SEN | 71 | - | - | 71 | ||
Saldireserve specifiek | 6.697 | 3.811 | 6.661 | 3.847 | ||
Reserve internationale school | 4.671 | 2.439 | 1.112 | 5.999 | ||
Reserve bodemsanering | 234 | 332 | 410 | 156 | ||
Reserve integrale wijkvernieuwing | 4.378 | 1.027 | 4.097 | 1.308 | ||
Reserve GroenVoorz | 5 | - | - | 5 | ||
Reserve maatsch nut in ontwikkeling | 13.064 | 5.334 | 584 | 17.814 | ||
Reserve buurtsportcoaches | 1.255 | 16 | 222 | 1.049 | ||
Reserve Opkomst verkiezingen | 44 | 18 | 44 | 18 | ||
Reserve Burgerzaken | 1.434 | 543 | 1.179 | 798 | ||
Reserve maatschappelijk nut projecten | 2.178 | 111 | - | 2.289 | ||
Reserve aankoop kunstvoorwerpen | 639 | 232 | 69 | 802 | ||
Reserve tentoonstellingen Van Abbemuseum | 347 | 688 | - | 1.035 | ||
Reserve Buurtontmoeting | 976 | - | 393 | 583 | ||
Reserve Krachtwijken | 1.043 | - | 593 | 450 | ||
Reserve bio energiecentrale Meerhoven | 40 | 179 | - | 219 | ||
Reserve parkeerfonds | 102 | - | 102 | - | ||
Risicoreserve PSV | 2.747 | 402 | - | 3.149 | ||
Reserve WKO Botenlaan | 82 | 14 | 5 | 91 | ||
Reserve circulaires gemeentefonds | 566 | 6.020 | 366 | 6.220 | ||
Reserve financieringsfonds MIP | 21.568 | 9.386 | 4.822 | 26.132 | ||
Reserve huisvesting/het nieuwe werken | 348 | 1.772 | 900 | 1.220 | ||
Reserve Citymarketing, toerisme, recr-ev | 1.527 | 1.123 | 650 | 2.000 | ||
Reserve Revolving fund monumenten | 1.344 | - | 75 | 1.269 | ||
Reserve frictiekosten ombuigingen | 850 | - | 850 | - | ||
Reserve frictiekosten VRBZO | 6.968 | - | 2.197 | 4.771 | ||
Reserve voorbereid.krediet investeringen | 1.045 | 560 | 662 | 943 | ||
Reserve groot onderhoud | 16.910 | 9.383 | 2.432 | 23.861 | ||
Reserve Duurzaamheidsfonds SVGG | 847 | 525 | 822 | 550 | ||
Reserve reserveringen 2016 | 1.360 | - | 957 | 403 | ||
Reserve Programma Graag Gedaan | 178 | - | 123 | 55 | ||
Reserve CO2-reductie | 901 | - | 386 | 515 | ||
Reserve reserveringen 2017 | 5.819 | - | 4.510 | 1.309 | ||
Reserve risico's garanties geldleningen | 2.400 | 30 | 2.430 | |||
Reserve reserveringen 2018 | - | 3.209 | 3.209 | |||
Reserve knooppunt XL | - | 2.400 | 2.400 | |||
- | ||||||
TOTAAL RESERVES | 179.358 | 57.690 | 55.160 | 2.753 | - | 179.135 |
Toelichting mutaties reserves > 5 miljoen
De stand van de reserves is in 2018 met € 0,2 miljoen afgenomen tot een bedrag van € 179,1 miljoen.
In de staat van reserves (zie hoofdstuk 5.5) is een volledig overzicht van de mutaties in de reserves en een bijbehorende toelichting opgenomen. Onderstaand zijn de reserves genoemd waarbinnen mutaties hebben plaatsgevonden groter dan € 5 miljoen.
bedragen x € 1.000 | |
Mutaties 2018 - omschrijving | -/- = onttrekking |
Reserve Eigen Kapitaal | |
Conform primaire begroting wordt € 11,0 miljoen onttrokken aan en € 1,8 miljoen gestort in de reserve eigen Kapitaal. Ook wordt het rekeningresultaat 2017 ad € 2,7 miljoen aan deze reserve onttrokken. Daarnaast wordt met het reserveringsdossier 2017 – goedgekeurd door de raad d.d. 19-12-2017- het saldo van de egalisatie van de incidentele mutaties ad € 3,8 miljoen onttrokken aan de reserve Eigen Kapitaal. | -15.700 |
Reserve maatschappelijk nut in ontwikkeling | |
Deze reserve wordt gebruikt om de jaarschijven van projecten te egaliseren (welke niet geactiveerd worden). Vanuit andere reserves en vanuit de exploitatie worden middelen binnen de reserve MNIO geconcentreerd ter besteding aan projecten met een maatschappelijk nut. Voeding vindt plaats uit de reserve MIP € 0,6 miljoen, reserve voorbereidingskrediet € 0,6 miljoen, reserve bodemsanering € 0,4 miljoen, reserve CO2 reductie € 0,4 miljoen en diverse andere reserves € 0,2 miljoen. Verder vinden er stortingen uit de exploitatie plaats ad € 3,2 miljoen voor de diverse projecten. Uit de reserve MNIO worden onttrekkingen gedaan ten behoeve van andere reserves; € 1,6 miljoen naar reserve groot onderhoud, € 1,7 miljoen naar de reserve MIP, € 1,1 miljoen naar de reserve integrale wijkvernieuwing en € 0,1 miljoen naar de reserve huisvesting onderwijs. Verder vinden er een verrekening plaats ten behoeve van diverse projecten ad €- 3,9 miljoen. | 4.733 |
Reserve financieringsfonds MIP | |
Uit de reserve MIP worden onttrekkingen gedaan ten behoeve van diverse projecten ad €3,8 miljoen. Er wordt tbv de reserve MNIO € 0,6 miljoen en voor de reserve voorbereidings-krediet € 0.5 miljoen onttrokken. Een bedrag ad € 4,4 miljoenwordt ingezet ter egalisatie van incidentele mutaties. Er wordt uit de reserve MNIO € 1,7 miljoen en uit de reserve IWV € 3,7 miljoen in de reserve MIP gestort. Verder vinden er stortingen in de reserve plaats voor de diverse projecten ad € 8,4 miljoen. | 4.500 |
Reserve circulaires gemeentefonds | |
Voor de inzet van de middelen van de circulaires 2017 wordt er een bedrag ad € 0,4 miljoen onttrokken en de middelen van de decembercirculaire 2018 ad € 6,0 miljoen worden in de reserve gestort. | 5.600 |
Reserve groot onderhoud | |
Conform primaire begroting wordt er een bedrag in de reserve gestort van € 7,7 miljoen. Er vindt een storting ad € 1,6 miljoen plaats uit de reserve MNIO. Er wordt € 2,4 miljoen ingezet op projecten. | 6.900 |
Voorzieningen
Grondslagen voor waardering
Voorzieningen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. De onderhoudsvoorzieningen zijn gebaseerd op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud waarbij rekening is gehouden met het vastgestelde kwaliteitseisen die door de raad zijn vastgesteld (o.a. bij vastgoedbeleid, visie en handboek openbare ruimte).
Overzicht voorzieningen
bedragen x € 1.000 | |||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico's (BBV art. 44.1 a en 44.1b) | 12.325 | 12.325 | 10.624 |
Voorziening ter egalisering van | 21.505 | 21.505 | 347 |
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven (BBV art. 44.1 d) | 21.785 | 21.785 | 21.040 |
Voorziening voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is (BBV art. 44.2) | 3.151 | 3.151 | 2.885 |
B05 Totaal voorzieningen | 58.766 | 58.766 | 34.897 |
Nadere toelichting is terug te vinden in hoofdstuk 5.5.
Verloop voorzieningen
Voor een toelichting op de aard en reden (doel) van de voorziening wordt verwezen naar hoofdstuk 5.5 staat van voorzieningen.
bedragen in € x 1.000 | |||||
Omschrijving | 01-01-2018 | Toevoeging | Vrijval | Aanwending | 31-12-2018 |
Voorziening voor verplichtingen, | |||||
5109 Voorziening Wachtgeldverplichtingen | 132 | 0 | 129 | 3 | |
5115 Voorz. risico's schulddienstverlening | 122 | 0 | 0 | 0 | 122 |
5191 Voorziening voormalig personeel | 1.075 | 0 | 394 | 77 | 604 |
5226 Voorziening frictiekosten ombuigingen | 1.864 | -55 | 0 | 594 | 1.216 |
5259 Voorziening ROW | 1.540 | 100 | 1.640 | 0 | 0 |
5263 Verliesgevende failitaire projecten | 634 | 1.011 | 90 | 1.555 | |
5264 Voorziening fysieke basisinfrastructuur | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 |
5270 Voorz. sociaal plan medewerkers ijsbaan | 1.308 | 130 | 0 | 319 | 1.119 |
5272 voorz.overige WW-ers | 400 | 239 | 0 | 202 | 436 |
5273 Voorziening wachtgeld bestuurders | 1.250 | 169 | 204 | 342 | 873 |
5274 Voorz. claims en juridische geschillen | 2.500 | 2.200 | 0 | 0 | 4.700 |
12.325 | 3.794 | 3.868 | 1.626 | 10.624 | |
Voorziening ter egalisering van | |||||
5110 OH Buitenkant verordening onderwijs | 97 | 108 | 0 | 18 | 187 |
5206 Voorziening parkeerfonds | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 |
5225 Vrz compensatieregeling bomen | 696 | 128 | 553 | 271 | |
5266 Voorziening regeling groencompensatie | 0 | 28 | 28 | 0 | 0 |
5267 Voorziening tariefsegalisatie riolering | 0 | 160 | 0 | 0 | 160 |
Onderhoudsv. Eigen huisvesting | 3.950 | 601 | 3.596 | 955 | 0 |
Onderhoudsv. Maatschappelijk Vastgoed | 14.251 | 2.451 | 14.909 | 1.793 | 0 |
Onderhoudsv. Overig vastgoed | 2.096 | 369 | 2.432 | 34 | |
Onderhoudsvoorzieningen BCB | 166 | 81 | 213 | 34 | 0 |
Overige onderhoudsvoorzieningen | 229 | 289 | 72 | 445 | 0 |
21.505 | 4.215 | 21.823 | 3.550 | 347 | |
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige | |||||
5135 Voorziening Riolen | 21.785 | 8.879 | 0 | 9.624 | 21.040 |
21.785 | 8.879 | 0 | 9.624 | 21.040 | |
Voorziening voor middelen van | |||||
5132 Voorziening afvalstoffen | 3.151 | 425 | 691 | 2.885 | |
3.151 | 425 | 0 | 691 | 2.885 | |
Totaal | 58.766 | 17.313 | 25.691 | 15.491 | 34.897 |
Toelichting mutaties voorzieningen
bedragen x € 1.000 | |
Mutaties 2018 - omschrijving | -/- = onttrekking |
Voorziening riolen | |
Een storting in de voorziening riolen van € 8,9 miljoen is conform de begroting. Een onttrekking van € 9,6 miljoen is voor de vervangingsinvesteringen in het kader van het GRP. | -700 |
Vrijval voorzieningen onderhoud en overig | |
Op basis van de beoordeling per jaareinde zijn een aantal voorzieningen vrijgevallen omdat ze niet meer aan de verslaggevingsrichtlijnen van een voorziening voldoen. Het gaat dan om: | -21.800 |
Voorziening claims en geschillen | |
Ten aanzien van de voorziening claims en geschillen merken wij op dat deze voorziening toeziet op lopende claims en geschillen met externen. De hoogte van de voorziening betreft de beste inschatting op basis van de thans beschikbare informatie. Deze inschatting is mede afhankelijk van de daadwerkelijke uitkomsten van juridische uitspraak of nadere afspraken en kan in de toekomst afwijken van het opgenomen bedrag. De toename van € 2,2 miljoen, is gedekt door een uitkering van de verzekering welke als nog te ontvangen op de balans is verantwoord. In de komende jaren wordt de betreffende claim afgewikkeld t.l.v. de voorziening. | 2.200 |
Toelichting op voorzieningen
Vanwege de vrijval van de verschillende voorzieningen stellen we voor om voor een bedrag van € 21,5 miljoen bij de resultaatbestemming deze middelen in een reserve te storten omdat er nog wel een verplichting is. De voorziening Karregat is inhoudelijk niet meer noodzakelijk.
Vaste schulden
Grondslag voor waardering
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer worden gewaardeerd tegen de oorspronkelijke hoofdsom (nominale waarde), verminderd met de gedane aflossingen.
Overzicht vaste schulden
bedragen x € 1.000 | |||
Vaste Schulden | 31-12-2017 | 1-1-2018 | 31-12-2018 |
Onderhandse leningen van: | |||
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen | 755 | 755 | 387 |
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 366.025 | 366.025 | 361.159 |
- openbare lichamen | 20.000 | 20.000 | 30.500 |
- buitenlandse instellingen, fondsen , banken, bedrijven en overige sectoren | 48.600 | 48.600 | 48.600 |
Totaal onderhandse leningen | 435.380 | 435.380 | 440.646 |
Door derden belegde gelden | - | - | - |
Totaal door derden belegde gelden | - | - | - |
Ontvangen waarborgsommen van derden | 623 | 623 | 620 |
Totaal ontvangen waarborgsommen van derden | 623 | 623 | 620 |
Overige vaste schulden | - | - | - |
Totaal overige vaste schulden | - | - | - |
B06 Totaal vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer | 436.003 | 436.003 | 441.266 |
Verloop vaste schulden
bedragen x € 1.000 | ||||
Vaste Schulden | Restant bedrag per 31-12-2017 | Vermeerdering in 2018 | Aflossing in 2018 | Restant bedrag per 31-12-2018 |
Onderhandse leningen van: | ||||
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen | 755 | 368 | 387 | |
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 366.025 | 38.000 | 42.866 | 361.159 |
- openbare lichamen | 20.000 | 10.500 | 30.500 | |
- buitenlandse instellingen, fondsen , banken, bedrijven en overige sectoren | 48.600 | 48.600 | ||
Totaal onderhandse leningen | 435.380 | 48.500 | 43.234 | 440.646 |
Door derden belegde gelden | - | - | ||
Totaal door derden belegde gelden | - | - | - | - |
- | ||||
Ontvangen waarborgsommen van derden | 623 | 4 | 6 | 620 |
Totaal ontvangen waarborgsommen van derden | 623 | 4 | 6 | 620 |
Overige vaste schulden | - | - | ||
Totaal overige vaste schulden | - | - | - | - |
B06 Totaal vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer | 436.003 | 48.504 | 43.240 | 441.266 |
Toelichting vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
De langlopende schuldpositie van de gemeente Eindhoven is in 2018 gestegen van € 436 miljoen naar € 441 miljoen. In 2018 werden leningen voor een bedrag van € 43,2 miljoen afgelost. Bijna € 8 miljoen betrof leningen, die één op één waren doorgeleend aan woningbouwcorporaties, en niet geherfinancierd hoefden te worden. In het eerste kwartaal zijn drie fixe leningen aangetrokken (met aflossing aan het eind van de looptijd) voor in totaal € 35 miljoen met looptijden van 12 en 16 jaar, ter herfinanciering van de vervallende leningen voor eigen financiering. Voor het zonnepanelenproject Zuidoost-Brabant is projectfinanciering aangetrokken bij de provincie Noord-Brabant van € 15 miljoen. De eerste twee tranches van samen € 10,5 miljoen zijn in april en oktober uitbetaald. De andere termijnen worden in 2019 uitbetaald door de provincie. Daarnaast is in het vierde kwartaal voor € 3,0 miljoen lineaire projectfinanciering voor het IHP aangetrokken met een looptijd van 50 jaar. Hierna volgt het gespecificeerde overzicht onderverdeeld naar opgenomen langlopende geldleningen, door derden belegde gelden en ontvangen waarborgsommen van derden. De rentekosten over 2018 bedragen € 8,4 miljoen.
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden
Grondslag voor waardering
De netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Overzicht netto-vlottende schulden
bedragen x € 1.000 | ||||||
31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | ||||
Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen | 26.000 | 26.000 | - | |||
Overige kasgeldleningen | 44.000 | 44.000 | 35.000 | |||
Overige schulden | 56.713 | 56.713 | 52.459 | |||
- Afdrachtposten | 13.437 | 13.437 | 13.700 | |||
- Overige schulden | 43.276 | 43.276 | 38.759 | |||
B13 Totaal netto-vlottende schulden | 126.713 | 126.713 | 87.459 |
Overlopende passiva
Grondslag voor waardering
De overlopende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Overzicht overlopende passiva
bedragen x € 1.000 | ||||||
Overlopende passiva | 31-12-2017 | 01-01-2018 | 31-12-2018 | |||
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen. | 52.554 | 52.554 | 46.369 | |||
De voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, ontvangen van: | 40.758 | 42.615 | 46.624 | |||
- Europese overheidslichamen | 591 | 591 | 954 | |||
- Rijk | 23.370 | 23.370 | 38.790 | |||
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 16.797 | 18.654 | 6.880 | |||
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen. | 1.862 | 1.862 | 2.280 | |||
B22 Totaal overlopende passiva | 95.174 | 97.031 | 95.273 |
Toelichting overlopende passiva
Per 1-1-2018 heeft in de beginbalans ten opzichte van 31-12-2017 een wijziging plaatsgevonden. Deze wijziging betreft verhoging van het voorschotbedrag voor uitkeringen ontvangen van overige Nederlandse overheidslichamen. De tegenhanger van deze wijziging is zichtbaar bij het eigen vermogen (correctie bestemmingsreserve Internationale School Eindhoven).
Onder de overlopende passiva is inzake faciliterend grondbeleid per 31-12-2018 een bedrag van € 3 miljoen opgenomen als vooruitontvangen vanuit private partijen. Per 31-12-2017 bedroeg dit bedrag € 3,6 miljoen.
Toelichting verplichtingen die in begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen
De grootste posten bij de verplichtingen betreffen verplichtingen in het kader van de zorg (€ 25 miljoen) en nog te betalen rente op leningen (€ 3,2 miljoen).
Overzicht voorschotbedragen
De in de balans opgenomen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel worden als volgt gespecificeerd.
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo 31-12-2017 | Saldo 01-01- | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen/ terugbetalingen | Saldo 31-12- | |
Europese Overheidslichamen | |||||
UNalab | 591 | 605 | 173 | 151 | 626 |
Europees Project Protect | - | - | 68 | - | 68 |
Rock - Cultural Heritage | - | 42 | 24 | 36 | 30 |
C-Mobile | - | -13 | 155 | 24 | 119 |
Triangulum | - | -592 | 843 | 102 | 150 |
Roadmaps for Energy R4E | - | -12 | 300 | 265 | 23 |
CHANGE! Social Design of Public Services | - | - | 140 | 200 | -60 |
Totaal Europese overheidslichamen | 591 | 31 | 1.702 | 779 | 954 |
Rijk afwikkeling projecten MNIO 2013 | |||||
Black Spot Montpellierlaan/Fransebaan | 145 | - | - | - | - |
Subsidie regeling verkeerslawaai SISA E3 | - | - | 250 | - | 250 |
Geluidssaneringschermen | 571 | 558 | - | 1 | 557 |
Landschapsontwerp Dommeldal / De Hogt | 871 | 874 | 22 | 98 | 798 |
Ombouw bestaand tracé naar slowlane norm | 469 | 469 | - | 51 | 418 |
Herinrichting Vestdijk | 2.213 | 2.213 | - | 710 | 1.502 |
- | |||||
Rijk afwikkeling projecten MNIO 2015 | - | ||||
2e HOV lijn nog niet besloten | 5.333 | 4.394 | 2.188 | 6.582 | 0 |
- | |||||
Rijk afwikkeling projecten MNIO 2016 | - | ||||
ESF J 2014-2015 | 993 | - | - | - | - |
ESF A 2014-2020 | - | -961 | 961 | - | - |
- | |||||
Rijk | - | ||||
Min I&M Noordelijke aansluiting A2 | 10.153 | 11.128 | 14.052 | 4.639 | 20.541 |
Min EZK Slowlane noordelijke schakels | 1.287 | 1.289 | - | 64 | 1.225 |
Min EZK Groene Raamwerk | 12.560 | 12.560 | - | 560 | 12.001 |
Min OCW Regionale Meld- en Coördinatiecentra | 159 | 159 | 1.319 | 1.300 | 178 |
Min OCW Voortijdig schoolverlaten | 363 | 363 | 1.534 | 823 | 1.073 |
Min OCW subs educatiemiddelen | 312 | 312 | 1.587 | 1.653 | 246 |
Totaal Rijk | 35.428 | 33.358 | 21.913 | 16.481 | 38.790 |
Provincie Noord-Brabant | |||||
Ovk.versnelde elektrificatie Brabants vervoer | - | - | 136 | 136 | - |
Brainport Dev uitvp ZO Brabant 2017 | 283 | -200 | 200 | - | - |
Regeling goedkope koopwoning | 154 | - | - | - | - |
Stil asfalt Geldropseweg t.b.v. DAF | 329 | 329 | - | 329 | - |
VRI optimalisatie | 39 | 30 | -27 | 3 | 0 |
Kruispunt Koudenhovenseweg | 32 | - | - | - | - |
Fietsflat Neckerspoel | 2.250 | 2.189 | - | 50 | 2.139 |
Quick win Noordzijde station | 233 | 744 | - | 18 | 726 |
Lokaal Investeringsfonds Eindhoven | 252 | 0 | - | - | 0 |
Landschap van Allure | - | -439 | 1.030 | 482 | 109 |
Fietsvriendelijke kruispunten | - | - | 124 | 3 | 121 |
Noord-Zuid corridor | 872 | 118 | - | 75 | 43 |
West corridor | 145 | 117 | - | 13 | 104 |
Strijp S - cultuur spoorzone/ Zuidlijn | - | -40 | 195 | 135 | 20 |
Fietstellers | - | - | 64 | 4 | 61 |
Verkeersveiligheidplatform/aanleg 5 schoolzones | - | - | 14 | - | 14 |
HOV2, Laadinfra P+R Genneper Parken | - | - | 25 | - | 25 |
- | |||||
Bijdrage BSGE | 3 | 3 | -3 | - | - |
Taakoverheveling MRE | - | - | 113 | - | 113 |
Veligheidsfonds regio | - | 910 | 355 | 336 | 929 |
Regionaal zonnepaneleproj.de Groene Zone | - | -76 | 334 | - | 258 |
Proj JIKP VSO Pro | - | - | 175 | 66 | 109 |
Proj begeleiding BBL leerlingen | - | - | - | -60 | 60 |
- | |||||
Overige vooruit ontvangen publiekrechtelijk | 148 | 2.059 | 187 | 197 | 2.049 |
Totaal overige Nederlandse overheidslichamen | 4.738 | 5.744 | 2.924 | 1.787 | 6.880 |
Totaal voorschotbedragen | 40.758 | 39.132 | 26.539 | 19.047 | 46.624 |
Toelichting overig vooruit ontvangen publiekrechtelijk
De grootste post bij de overige vooruitontvangen bedragen betreft de rente inzake de erfpachtconstructie met PSV voor een bedrag van € 1,1 miljoen.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Algemeen
Hierna wordt inzicht gegeven in de financiële verplichtingen (afname/volume) waartoe de gemeente zich in 2018 of eerder heeft verbonden, welke doorlopen naar 2019 of later, groter zijn dan € 0,5 miljoen en niet op een andere wijze als schuld of voorziening in de balans zijn opgenomen.
Gewaarborgde geldleningen
De gemeente Eindhoven staat garant voor diverse instellingen voor de terugbetaling van door hen geleende gelden bij geldgevers. In de groep ‘Sport’ (zie specificatie) wordt een contragarantie gegeven door de Stichting Waarborgfonds Sport. Hieronder volgt een overzicht van de geldleningen naar diverse groepen. Voor een verdere specificatie van de gewaarborgde geldleningen wordt verwezen naar de staat van borg- en garantstellingen in bijlage 13.
bedragen x € 1.000 | |||
Restant per | Restant per | Mutatie | |
Woningbouwgaranties gemeente | 3.120 | 2.684 | -436 |
Gezondheidszorg | 5.126 | 4.766 | -360 |
Cultuur | 5.967 | 3.831 | -2.136 |
Sport | 1.257 | 1.233 | -24 |
Welzijn | 925 | 912 | -13 |
Overige gewaarborgde geldleningengaranties | 166 | 116 | -50 |
Totaal borgstellingen | 16.561 | 13.542 | -3.019 |
Voor de afdekking van het risico met betrekking tot de gewaarborgde geldleningen is een reserve gevormd. De hoogte van deze reserve ultimo 2018 is € 2,4 miljoen.
Stichting Waarborgfonds Eigen Woning (Nationale Hypotheek Garantie)
Op 10 oktober 1993 is de gemeente een overeenkomst aangegaan om tot zekerheid voor de nakoming van de betalingsverplichtingen van de stichting jegens geldgevers achtergestelde, renteloze leningen aan de stichting te verstrekken.
In het 4e kwartaalbericht 2018 van het NHG is gebleken dat het garantievermogen van het waarborgfonds in 2018 is gestegen naar € 1,3 miljard mede als gevolg van nieuwe garanties en een daling van zowel het aantal verliesdeclaraties als het gemiddelde verliesbedrag.
In de Liquiditeitsprognose 2018-2023 is dan ook de verwachting dat er geen aanspraak zal worden gemaakt op de achtervangfunctie van het Rijk en de gemeenten. Deze achtervangfunctie geldt alleen voor tot 1 januari 2011 afgegeven hypotheekgaranties. Vanaf deze datum staat het Rijk voor 100 % garant.
Factoren waar de prognose rekening mee houdt zijn de gunstige conjuncturele omstandigheden waardoor de door de stichting uit te betalen bedragen in verband met verliesdeclaraties naar verwachting in de komende jaren verder zullen dalen.
De gemeente Eindhoven heeft nog 7.081 garanties uit heeft staan in de achtervang (t/m 2010) voor een totaal bedrag van € 1,151 miljard.
Verlofaanspraken
Per 31 december 2018 is over 2019 en verdere jaren voor € 6,5 miljoen aan op te nemen verlofaanspraken opgebouwd.
Onderhanden claims
Gemeente Eindhoven heeft een aantal claims ontvangen welke onderhanden zijn. De financiële uitkomsten hiervan zijn niet bekend noch in te schatten en kunnen derhalve niet verwerkt worden in de jaarrekening.
Conform richtlijnen zijn deze wel nader toegelicht in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing zoals opgenomen in het jaarverslag.
Overige financiële verplichtingen
- Langlopende huurverplichtingen in verband met gebouwen (onder andere Muziekcentrum, Pop Ei, Stadskantoor) voor 2019 € 4,8 miljoen, voor 2020 € 2,7 miljoen, 2021 € 2,1 miljoen en € 26,0 miljoen voor de daarna volgende jaren.
- Meerjarige lease- en huurcontracten (leaseauto’s) bedragen voor 2019 € 40.000.
- Jaaroverschrijdende inhuurverplichtingen € 10,4 miljoen.
- De gemeente heeft met het schoolbestuur (ISE) een leveringsovereenkomst afgesloten.
In de leveringsovereenkomst worden de afspraken tussen gemeente en school over samenwerking
gedurende de aanbesteding, bekostiging van het project en de financiële risicoverdeling gedurende
de 30-jarige looptijd van het DBFMO-contract (Design Build Finance Maintain en Operate) vastgelegd.
Hierin is ook opgenomen dat de gemeente garant staat indien de school niet meer aan haar
verplichtingen kan voldoen.
Gebeurtenissen na balansdatum
Niet van toepassing