Jaarrekening 2018

Veiligheid

Prestaties

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Transitiejaar 2018

In 2018 is uitvoering gegeven aan het vastgestelde Uitvoeringsplan Veiligheid 2018. In het Uitvoeringsplan is vastgesteld op welke wijze in 2018 uitwerking wordt gegeven aan het beleidskader. 2018 is daarbij aangemerkt als een transitiejaar; een jaar om de basis op orde te krijgen en het maken van de omslag naar informatie gestuurd - en gebiedsgericht werken vanuit veiligheid. Daarbij zijn een drietal wijken/gebieden in de stad vastgesteld, waar de nieuwe werkwijze integraal is vormgegeven. Daarbij is uiteraard aangesloten bij hetgeen er al gebeurt in het betreffende gebied. In 2018 ging het om Gestel, Woensel-Zuid (Oud Woensel) en het Centrum. In deze drie gebieden is op verschillende wijze invulling gegeven aan de uitgangspunten, doelen en prioriteiten, die de raad heeft vastgesteld in het beleidskader. Doel was het vergroten van de uitvoeringskracht (integraal bezien) in de wijk. De ervaringen en leerpunten uit deze pilot vormen daarbij de basis voor de voorbereiding van de verdere uitrol over de gehele stad in 2019 en verder.

Beleidskader Integrale veiligheid 2018 - 2021

In 2018 zijn we gestart om voor elk van de veiligheidsprioriteiten zogenaamde kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) te benoemen en meetbaar te maken. Zo ontwikkelen we variabelen en maatstaven om prestaties op de verschillende thema’s te kunnen analyseren. Deze KPI’s worden uitgedrukt in een getal gerelateerd aan de norm (target) en meten een doelstelling of kritische succesfactor (KSF).
We kunnen hiermee steeds beter tegemoet komen aan de aanbevelingen die eerder zijn gedaan (commissie ABV) om de inhoudelijke kwaliteit van de controlerende taak van de gemeenteraad te versterken en te verdiepen.

In 2018 hebben we ons vooral gericht op:

  •

Uitvoeringsplan 2018: In 2018 is uitvoering gegeven aan het Uitvoeringsplan Veiligheid 2018.
Om de hardnekkige veiligheidsproblematiek binnen de gemeente Eindhoven het hoofd te kunnen bieden, is daarbij ingezet op de in het beleidskader vastgestelde prioriteiten en is daarnaast ingezet op de hernieuwde veiligheidsaanpak (informatie gestuurd werken en aansluiten bij de gebiedsgerichte aanpak van het sociaal en ruimtelijk domein).
In het kader van de gebiedsgerichte aanpak is vanuit de wijk gekeken naar de veiligheidsprioriteiten. Deze zijn per wijk gericht uitgediept. Op basis van een gezamenlijke inventarisatie per wijk/gebied van de aard van de veiligheidsproblematiek zijn mogelijke oorzaken en oplossingen benoemd en is aangegeven wat voorrang moet hebben op welke locatie in de stad.
2018 Is hierbij aangemerkt als een transitiejaar, een jaar om de basis op orde te krijgen en de omslag te maken naar informatie gestuurd - en gebiedsgericht werken vanuit veiligheid.

  •

Ontwikkelen van 'wijkgericht' en 'informatie gestuurd' werken: Om de hardnekkige veiligheidsproblemen in Eindhoven het hoofd te kunnen bieden zijn in het beleidskader niet alleen de prioriteiten herzien, maar is ook de veiligheidsaanpak herijkt: intensiveren van informatiegestuurd werken en aansluiten bij de gebiedsgerichte aanpak van het ruimtelijk en sociaal domein.
Om de uitvoeringskracht in de wijken te versterken is in 2018 geïnvesteerd in het opzetten van een wijkgerichte aanpak van de afdeling veiligheid, onder andere door actieve samenwerking met de wijkteams. In een drietal wijken in de stad is in 2018 de nieuwe werkwijze integraal vormgegeven. Het gaat om de gebieden Gestel, Oud-Woensel (Oud Woensel) en het Centrumgebied.

In 2018 is tevens een begin gemaakt met het ‘informatie gestuurd’ werken. De enorme groei van databestanden versterkt de behoefte aan integrale informatiebeelden en analyses. De ontsluiting en met name de koppeling van gegevens uit steeds meer verschillende databestanden levert interessante gegevens op die bruikbaar zijn bij het verminderen van criminaliteit en in de (nabije) toekomst mogelijk ook bij het voorspellen van risico’s en kwetsbaarheden. Op basis van analyses en inzicht in de actuele situatie stellen we het bestuur in staat strategische keuzes te maken in wat met voorrang moet worden aangepakt in het veiliger maken van onze stad en zijn we (en partners als de politie) in staat regie te voeren op de persoonsgerichte, gebiedsgerichte en delict gerichte aanpak.

  •

Treffen van maatregelen voor het versterken van programmatisch werken binnen veiligheid: In 2018 is op basis van het vastgestelde Uitvoeringsplan Veiligheid 2018 uitvoering gegeven aan de in het beleidskader veiligheid vastgestelde uitgangspunten en prioriteiten.
De sector Veiligheid en Bestuur heeft in 2018 gezocht naar mogelijkheden om met bestaande mensen en middelen invulling te geven aan de doelstellingen uit het beleidskader veiligheid. Daarbij is gebleken dat het niet mogelijk is om aan de doelstellingen te voldoen zonder aanvullende intensivering. Door bijsturing en het temporiseren van uitgaven in 2018 zijn incidenteel middelen vrijgemaakt ten behoeve van de continuïteit van de ingezette ontwikkeling in 2019.

  •

Bestuurlijke weerbaarheid: Het thema bestuurlijke weerbaarheid is erop gericht om – los van de toepassing van de Wet bibob – de gemeentelijke bestuurlijke én ambtelijke organisatie weerbaar(der) te maken tegen negatieve invloeden van buitenaf op democratische besluitvorming. In het laatste kwartaal van 2018 is gestart met het ontwikkelen van een programmatische aanpak van mentale weerbaarheid (omgaan met druk van binnen en buiten de organisatie, voorkomen netwerkcorruptie) en digitale weerbaarheid (informatiebeveiliging, spelregels met betrekking tot digitale wereld zoals cybercrime en sociale media). Daarnaast zijn in 2018 alle raadsleden gevraagd om een Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen; zijn alle wethouders gescreend; zijn maatregelen genomen in het kader van de Veilige Publieke Taak en heeft een bijeenkomst plaatsgevonden met de (nieuwe) gemeenteraad over integriteit/ belangenverstrengeling. Daarnaast zijn een aantal awareness trainingen gegeven aan frontoffice medewerkers van de gemeentelijke organisatie.

  •

Inzetten van big data bij het tegengaan van ondermijning: Afgelopen jaar hebben de sectoren Strategie, Veiligheid en Bestuur, Ruimtelijke Expertise en Control het initiatief genomen om de haalbaarheid te onderzoeken om te komen tot een Eindhoven Data Center. Daarbij wordt voortgebouwd op de ervaringen die zijn opgedaan door samenwerking met het CBS in het Urban Data Center. Het resultaat van deze verkenning is in november van 2018  opgeleverd. De inzichten daaruit proberen we te verwerken in onze aanpak informatie gestuurd werken in 2019.

ga terug