Wat hebben we daarvoor gedaan?
Transitiejaar 2018 | ||
In 2018 is uitvoering gegeven aan het vastgestelde Uitvoeringsplan Veiligheid 2018. In het Uitvoeringsplan is vastgesteld op welke wijze in 2018 uitwerking wordt gegeven aan het beleidskader. 2018 is daarbij aangemerkt als een transitiejaar; een jaar om de basis op orde te krijgen en het maken van de omslag naar informatie gestuurd - en gebiedsgericht werken vanuit veiligheid. Daarbij zijn een drietal wijken/gebieden in de stad vastgesteld, waar de nieuwe werkwijze integraal is vormgegeven. Daarbij is uiteraard aangesloten bij hetgeen er al gebeurt in het betreffende gebied. In 2018 ging het om Gestel, Woensel-Zuid (Oud Woensel) en het Centrum. In deze drie gebieden is op verschillende wijze invulling gegeven aan de uitgangspunten, doelen en prioriteiten, die de raad heeft vastgesteld in het beleidskader. Doel was het vergroten van de uitvoeringskracht (integraal bezien) in de wijk. De ervaringen en leerpunten uit deze pilot vormen daarbij de basis voor de voorbereiding van de verdere uitrol over de gehele stad in 2019 en verder. | ||
Beleidskader Integrale veiligheid 2018 - 2021 | ||
In 2018 zijn we gestart om voor elk van de veiligheidsprioriteiten zogenaamde kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) te benoemen en meetbaar te maken. Zo ontwikkelen we variabelen en maatstaven om prestaties op de verschillende thema’s te kunnen analyseren. Deze KPI’s worden uitgedrukt in een getal gerelateerd aan de norm (target) en meten een doelstelling of kritische succesfactor (KSF). | ||
In 2018 hebben we ons vooral gericht op:
• | Uitvoeringsplan 2018: In 2018 is uitvoering gegeven aan het Uitvoeringsplan Veiligheid 2018. |
• | Ontwikkelen van 'wijkgericht' en 'informatie gestuurd' werken: Om de hardnekkige veiligheidsproblemen in Eindhoven het hoofd te kunnen bieden zijn in het beleidskader niet alleen de prioriteiten herzien, maar is ook de veiligheidsaanpak herijkt: intensiveren van informatiegestuurd werken en aansluiten bij de gebiedsgerichte aanpak van het ruimtelijk en sociaal domein. |
• | Treffen van maatregelen voor het versterken van programmatisch werken binnen veiligheid: In 2018 is op basis van het vastgestelde Uitvoeringsplan Veiligheid 2018 uitvoering gegeven aan de in het beleidskader veiligheid vastgestelde uitgangspunten en prioriteiten. |
• | Bestuurlijke weerbaarheid: Het thema bestuurlijke weerbaarheid is erop gericht om – los van de toepassing van de Wet bibob – de gemeentelijke bestuurlijke én ambtelijke organisatie weerbaar(der) te maken tegen negatieve invloeden van buitenaf op democratische besluitvorming. In het laatste kwartaal van 2018 is gestart met het ontwikkelen van een programmatische aanpak van mentale weerbaarheid (omgaan met druk van binnen en buiten de organisatie, voorkomen netwerkcorruptie) en digitale weerbaarheid (informatiebeveiliging, spelregels met betrekking tot digitale wereld zoals cybercrime en sociale media). Daarnaast zijn in 2018 alle raadsleden gevraagd om een Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen; zijn alle wethouders gescreend; zijn maatregelen genomen in het kader van de Veilige Publieke Taak en heeft een bijeenkomst plaatsgevonden met de (nieuwe) gemeenteraad over integriteit/ belangenverstrengeling. Daarnaast zijn een aantal awareness trainingen gegeven aan frontoffice medewerkers van de gemeentelijke organisatie. |
• | Inzetten van big data bij het tegengaan van ondermijning: Afgelopen jaar hebben de sectoren Strategie, Veiligheid en Bestuur, Ruimtelijke Expertise en Control het initiatief genomen om de haalbaarheid te onderzoeken om te komen tot een Eindhoven Data Center. Daarbij wordt voortgebouwd op de ervaringen die zijn opgedaan door samenwerking met het CBS in het Urban Data Center. Het resultaat van deze verkenning is in november van 2018 opgeleverd. De inzichten daaruit proberen we te verwerken in onze aanpak informatie gestuurd werken in 2019. |