Jaarrekening 2018

Onderwijs

Prestaties

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Bestrijden van onderwijsachterstanden

De gemeente heeft intensief samengewerkt met SPILpartners (basisonderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg, Stichting WIJeindhoven) ten behoeve van een doorgaande leerlijn 0-13 jaar.
We hebben VVE voor alle peuters aangeboden, zodat kinderen samen opgroeien. Er is geïnvesteerd in coördinatie van scholen ten behoeve van de doorgaande lijn vanaf de kinderopvang en in initiatieven ten behoeve van kinderen op kinderopvang of basisonderwijs zoals: speelinlopen, schakelklassen, zomerschool en bibliotheek op school.

Tegengaan voortijdig schoolverlaten

De aanpak voortijdig schoolverlaten (VSV) is uitgebreid naar kwetsbare jongeren in een kwetsbare positie uit voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en praktijkonderwijs (PrO). Met de uitvoering van het regionale programma VSV/jikp bieden we alle voortijdig schoolverlaters perspectief op een diploma, dagbesteding en/of arbeid met een passend traject.

In 2018 is een actieplan loopbaanbegeleiding ontwikkeld om de samenwerking in de keten juist op overgangsmomenten te versterken. De overgang van onderwijs naar arbeid hoort daar nadrukkelijk bij.

Leerlingenvervoer mogelijk maken

We hebben de wettelijke regeling leerlingenvervoer uitgevoerd voor leerlingen die niet zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen.
Er is een pilot gestart om een aantal leerlingen zelfstandiger te leren reizen. Deze pilot zal nog worden geëvalueerd aan het einde van schooljaar 2018-2019.

In 2018 hebben we ons vooral gericht op:

  •

Onderwijsachterstanden voorkomen en bestrijden: In 2018 hebben we samen met SPILpartners de SPILzorgstructuur geëvalueerd. Op basis daarvan zijn verbetervoorstellen geformuleerd en deels al uitgevoerd. Ook is de bibliotheek op SPIL geëvalueerd en zijn samen met de bibliotheek en SPILpartners verbetervoorstellen geformuleerd. In onze kwaliteitsafspraken met SPILcentra hebben wij extra aandacht besteed aan ouderbeleid van SPILcentra, zodat gericht ouderbeleid inmiddels op elk SPILcentrum verankerd is.

  •

Samenwerking bevorderen: We hebben intensief samengewerkt met SPILpartners (onderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en Stichting WIJeindhoven) en trekken samen op ten behoeve van een doorgaande leerlijn 0-13 jaar. We hebben ons gericht op het realiseren van een gezamenlijke zorgstructuur met heldere onderlinge afspraken, zodat door vroegsignalering veel voorkomen kan worden.

  •

Aanpak VSV en uitvoeren van Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC-taken): In 2018 is gestart met huisbezoeken bij jongeren die de school voortijdig verlaten en niet bekend zijn bij Stichting WIJeindhoven of bij RMC. Via het regionale programma VSV/jikp sturen we op analyse van de reden van uitval en op het aanpassen van werkwijzen binnen en tussen betrokken organisaties (vo, mbo, gemeenten). In 2018 is er een actieplan loopbaanbegeleiding vastgesteld om de samenwerking in de keten juist op overgangsmomenten te versterken. Door samenwerking in de keten en warme overdracht van de begeleiding kunnen we voor minder zelfredzame jongeren het risico op uitval bij overgangsmomenten beperken.

  •

Een optimale aansluiting van onderwijs - zorg: We waren actief betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe ondersteuningsplan voor passend primair onderwijs in Eindhoven en omstreken en deden onderzoek naar de ervaringen van andere gemeenten en zorgaanbieders op het gebied van onderwijszorgarrangementen. De hier verkregen inzichten bundelen we in een plan van aanpak dat komend jaar zijn beslag zal krijgen. Ook met het Regionale Samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs (RSV PVO Eindhoven en Kempenland) werkten we intensief en constructief samen. We maakten meerjarige -regionale- afspraken over passende ondersteuning (trajectbegeleiding) en bereikten overeenstemming over de nieuwe veranderparagraaf van het regionale samenwerkingsverband. De afstemming tussen onderwijs en jeugdhulp (PO, VO) maakt structureel deel uit van ons overleg over de Lokaal Educatieve Agenda 0 – 23.

  •

Een optimale aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt: Er zijn uiteenlopende activiteiten samen met scholen, bedrijfsleven en Brainport Development opgepakt om de aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt te bevorderen. Voorbeelden van lopende acties zijn o.a. bevordering techniekonderwijs, Airportaal en hybride leeromgevingen.

  •

Terugdringen laaggeletterdheid: In het kader van de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) verlengden we de overeenkomst met het Ster College en gaven we uitvoering aan het Regionaal Educatief Programma.
We werkten samen met onze kernpartners Bibliotheek Eindhoven en Ster College aan het verder verbeteren van onze stedelijke ‘taal-infrastructuur’ door het openen van laagdrempelige taalpunten in de ‘rode’ wijken. We zetten in op het formaliseren van onze samenwerkingsafspraken met kernpartners en bondgenoten.

ga terug