Jaarrekening 2018

Sport, cultuur en recreatie

Prestaties

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Organiseren tentoonstellingen, presentaties eigen collectie, alternatieve presentaties en educatieve activiteiten

Het jaar 2018, het eerste jaar van de nieuwe beleidsperiode, stond in het teken van het net geopende collectiegebouw, intensieve samenwerking met diverse partners in de stad met de collectie, wisselende tentoonstellingen in oud- en nieuwbouw, reizende tentoonstellingen, collectie in beweging en kennisdeling met alle niveaus van onderwijs.

Het organiseren van tentoonstellingen, etc. buiten de muren van het museum lokaal, nationaal en internationaal

Lokale samenwerking met Piet Hein Eek, GLOW, DDW, DAE, Onomatopee, Club Solo, Archipel en Van der Valk Hotel Eindhoven. Nationaal via Studio i met Stedelijk Museum. Internationaal onder andere met Centre Pompidou (Frankrijk) en Macan (Indonesië). Buitenlandse touring met onze tentoonstellingen Qiu Zhijie, Rasheed Araeen en de LS-collectie.
Met de collectie van het Van Abbemuseum zijn bijdragen geleverd aan belangrijke nationale en internationale tentoonstellingen. Er was werk uit de collectie te zien in de tentoonstelling Robot Love, hier in Eindhoven.  Andere highlights zijn: werken van Zadkine naar Museum Beelden aan Zee, werk van Sluijters en Braque naar het Noord Brabantsmuseum, werken van Dumas naar het Munch Museum in Oslo, werken van René Daniels naar Wiels Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel en werken van Immendorf naar Haus der Kunst in Munchen.

Onderhouden, verrijken en uitbreiden van de website, actieve inzet van diverse social media kanalen

De digitale ontsluiting en toegankelijkheid van het museum is in 2018 verder doorontwikkeld. Het totale websitebezoek is gedaald in aantal, maar het aantal pageviews (unieke webpagina’s) is gestegen met 18% (naar 1,4 miljoen). Ook de tijd dat mensen op de website doorbrengen is gestegen, met 10,6% naar 2:13 minuten. Mensen bezoeken ook meer pagina’s per bezoek: 4,32 versus 2,73.  
De daling van het aantal bezoekers komt met name omdat het bezoek via Google Adwords is afgenomen door veel strengere eisen aan de Grants Accounts. Dit is iets waar alle culturele instellingen mee worstelen. Instagram is als nieuw medium voor het museum in opkomst met een groei van 30% het afgelopen jaar. YouTube is in 2018 gestegen met 25% tot 31.900 weergaven. Bibliotheek en archieven zijn weer verder digitaal ontsloten voor algemeen bezoek en onderzoek.

In 2018 hebben we ons vooral gericht op:

  •

Speciale tentoonstellingen: Oog in Oog met Rembrandt, tien rondreizende topwerken aangekocht met steun van de BankGiro Loterij werden thematisch verbonden met de collectie van het van Abbemuseum.
30 jaar Heinekenprijs voor de Kunst in samenwerking met Dr. A.H. Heineken Stichting voor de Kunst en KNAW, met meer dan 75 werken van de laureaten van deze prestigieuze prijs.
Handelsmerken, met Crochet Coral Reef, waarin vele Eindhovenaren participeerden en mee aanhaakten aan een groot groeiend kunstwerk.
Geo-Design: Alibaba. From here to your home in samenwerking met Design Academy Eindhoven tijdens Dutch Design Week.
Positions #4

  •

Doorontwikkeling diversiteits- en inclusiviteitsbeleid: Samen met het Stedelijk Museum Amsterdam zette het Van Abbemuseum in de vorm van Studio i het thema inclusiviteit nog meer op de agenda. Op verschillende manieren bracht het museum dit jaar haar collectie naar mensen die niet in staat waren om fysiek het gebouw te bezoeken. Een tour van replica’s reist langs diverse Vitalis zorginstellingen. Mensen met dementie en Alzheimer krijgen de kans om de collectie te bewonderen door middel van de multi-touch belevenistafels. Daarnaast vond het jaarlijkse Archipel Kunst project plaats waarbij Archipel cliënten, geïnspireerd door de Van Abbe collectie, hun eigen creaties maken. Ter afronding van het project is een selectie van de gemaakte kunstwerken in het museum te zien.
Studio i realiseerde haar speciale toegankelijke website, inclusie film, Queering projecten, veel volgeboekte en werd gevraagd als spreker op nationale en internationale symposia.

  •

Educatie en kennisdeling: In 2018 namen er 9790 leerlingen deel aan allerlei lesprogramma’s. Van onderbouw basisschoolleerlingen, examenleerlingen van het voortgezet onderwijs en mbo, hbo en wo studenten.
Daarnaast opende in mei 2018 de negende editie van de Radically Mine! tentoonstelling, dit in samenwerking met negen middelbare scholen (ruim 240 deelnemende scholieren).
Gekoppeld aan de vergaande ontwikkelingen binnen Radically Mine! (en met de jubileum editie in zicht) is er een in 2018 een start gemaakt met een speciaal jongeren team ‘Young Radicals’.
Binnen het basisonderwijs krijgen we steeds meer voet aan de grond als het gaat om het implementeren van het stedelijk plan creativiteit, waarbij steeds meer scholen een samenwerking met ons zoeken.
De banden met de bewoners van Eindhoven werden verder versterkt binnen de Werksalon en participatie projecten zoals het Coral Reef Crochet project, dat 2090 participanten opleverde in samenwerking met diverse scholen.
Met al het bovengenoemde werken we aan een steeds inclusiever museum, met een nadruk op het opbouwen van Eindhovense netwerken.

  •

Cultureel ondernemerschap: Het cultureel ondernemerschap is vast verankerd in het nieuwe beleidsplan 2018-2021 Van Abbe, Juist Nu! via collectiemobiliteit, co-producties, touring tentoonstellingen, fondsenwerving, sponsoring, verhuur locatie en kennis, museum(web)winkel.
Positieve resultaten worden behaald op de bezoekersinkomsten en collectiemobiliteit. Verhuur en omzet museumwinkel blijven achter op de prognose vanwege toenemende concurrentie.
Het museum kan op structurele ondersteuning rekenen van een aantal fondsen zoals onder andere Mondriaanfonds, BankGiro Loterij, Stichting Niemeijer Fonds, Ammodo, Dutch Art Institute, Promotors van het Van Abbemuseum en de Vrienden van het Van Abbemuseum.

  •

Samenwerkingsverband L'Internationale: Het vijfjarig EU-ondersteund samenwerkingsverband L'Internationale is medio 2018 succesvol afgesloten. Het nieuwe programma is door inmiddels door de EU gehonoreerd en van start gegaan. Het museum fungeert hier als ambassadeur en lab voor de innovatieregio Eindhoven.

ga terug