Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2018 hebben we ons vooral gericht op:
• | In 2018 heeft de gemeente Eindhoven medewerking verleend aan de door de provincie geïnitieerde Arhi-procedure tot samenvoeging van de gemeenten Nuenen c.a. en Eindhoven. Wij hebben deelgenomen aan de bestuurlijke en ambtelijke overleggen die de provincie heeft georganiseerd, medewerking verleend aan de inwonersavonden en een formele zienswijze ingediend. Ook hebben wij, in samenwerking met de provincie en Nuenen c.a., uitvoering gegeven aan het financieel toezicht dat in het kader van de Arhi-procedure was ingesteld. Eind 2018 heeft Gedeputeerde Staten (GS) het herindelingsadvies, vergezeld van de zienswijzennota, aan Provinciale Staten (PS) aangeboden ter vaststelling. PS heeft in februari 2019 het herindelingsadvies verworpen, waarmee de Arhi-procedure is beëindigd. |
• | In de periode december 2017 - januari 2018 is door alle 9 gemeenteraden de "Stedelijk gebied Eindhoven (SGE)-Samenwerkingsagenda 2018-2025" vastgesteld met daarin de door de 9 gemeenten op te pakken opgaven op de thema’s Economie, Wonen, Voorzieningen & Evenementen en Ruimte. In februari is in alle colleges het bijbehorende bestuurlijke uitvoeringsarrangement (convenant) vastgesteld en is begonnen met de realisatie. |
• | In 2018 zijn we actief geweest in de verschillende regionale, nationale en internationale netwerken om de Eindhovense agenda verder te brengen. Voorbeelden hiervan zijn het internationaal uitdragen van de Eindhovense spelregels rondom verantwoord datagebruik, het bijdragen aan de vormgeving van de nieuwe agenda van het Stedelijk Gebied en het in G5 verband optrekken rondom het thema Smart Society met als speerpunt slimme mobiliteit. |
• | Brainport nationale actieagenda: In het Regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ van 10 oktober 2017 is opgenomen dat het Rijk de mainport-status van de regio Eindhoven samen met de regio uitwerkt. Ook heeft het kabinet in deze kabinetsperiode in totaal 950 miljoen euro gereserveerd voor de aanpak van regionale knelpunten, waaronder Eindhoven. Ter uitvoering daarvan is met de partners in de triple helix, de provincie Noord-Brabant en het Rijk op 6 juli 2018: |
• | Brainport Eindhoven geldt als één van de drie economische kerngebieden van nationale betekenis, naast de mainport Schiphol en de Rotterdamse haven. In het Regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ van 10 oktober 2017 is opgenomen dat het Rijk de mainport-status van de regio Eindhoven samen met de regio uitwerkt. Dat heeft geresulteerd in de Brainport Nationale Actieagenda van 6 juli 2018. Met de G4, de economic boards en het Rijk werken we steeds meer samen op met name ruimtelijk-economische onderwerpen, waaronder in REOS, en op het gebied van internationalisering, bijvoorbeeld in de Dutch Trade and Investment Board (inmiddels omgedoopt Internationaal Strategisch Overleg ISO NL). |
• | Het Uitvoeringsprogramma REOS dateert van november 2017. Daarin zijn een 6-tal actielijnen benoemd, waaronder het versterken van economische toplocaties en de aanpak en versnelling van binnenstedelijke transformatielocaties. Deze worden nu uitgewerkt. Eén van die locaties is Eindhoven Internationale Knoop XL, de ontwikkeling van het stationsgebied tot een internationaal knooppunt. Gezamenlijke inzet is om REOS te laten landen in de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) in 2019. |
• | In het BrabantStad-project WoonConnect/SPARK rondom de digitalisering van de woonomgeving (o.a. als basis voor verduurzaming van de gebouwde omgeving) is inmiddels opgeschaald naar een nationaal initiatief ConnectNL, in samenwerking met het ministerie van BZK, de provincie, Enexis en Alliander. Daarnaast is een verkenning uitgevoerd om te komen tot een open glasvezelring door Brabant: de BrabantRing. Op basis hiervan wordt gewerkt aan verdere realisatie in 2019. Ook hebben de partners in BrabantStad op 1 november 2018 het ‘Regioprofiel cultuur BrabantStad’ aangeleverd bij de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), ten behoeve van haar adviesaanvraag aan de Raad voor Cultuur over het nieuwe cultuurstelsel van OCW vanaf 2021. |
• | In 2018 is door de 21 samenwerkende gemeenten bestuurlijk en ambtelijk gewerkt aan de totstandkoming van een nieuw “samenwerkingsakkoord” met een nieuwe focus en meer slagkracht. Op basis van een Ambitiedocument (maart) en een daarop volgende Bouwstenennotitie (zomer) is het concept-Samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 door het AB-MRE op 12 december 2018 vrijgegeven voor de zienswijzeprocedure, welke op 27 maart 2019 in het AB-MRE moet leiden tot besluitvorming. Voornoemd Samenwerkingsakkoord beschrijft de door de 21 gemeenten in MRE-verband op te pakken strategische opgaven binnen de thema’s Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied en de beoogde, aangescherpte manier van samenwerken, oftewel de governance. |