Jaarrekening 2018

Verkeer, vervoer en waterstaat

Financiën

Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000

 Exploitatie

Begr.prim.

Begroting

Realisatie

Afwijking

2018

2018

2018

2018

Lasten

-43.450

-31.734

-27.655

4.079

Baten

40.819

23.138

6.953

-16.185

 Resultaat

-2.631

-8.596

-20.702

-12.106

010 Mutatie Reserves

-26.286

-18.173

-3.872

14.301

Saldo

-28.917

-26.769

-24.574

2.195

Afwijking in € 1.000 ( - = Nadeel)

Toelichting afwijking exploitatie

Lasten

Baten

Afwijking

Struc - tureel

Gebruik openbare grond (o.a. voor graven)

-566

736

170

N

Grond wordt beschikbaar gesteld voor o.a. het leggen van kabels en leidingen. Partijen moeten betalen om onze grond te gebruiken. Hier zijn meer kosten en inkomsten dan begroot. Als er meer inkomsten zijn, zijn er ook meer kosten, om de aanvragen af te handelen. De hoeveelheid is vooraf niet te plannen; deze is afhankelijk van andere partijen.

Communicatie stadsdelen

117

-

117

N

Er is minder uitgegeven door communicatie integraler aan te pakken en communicatie via projecten en andere activiteiten plaats te laten vinden.

Projecten zwerfvuil

-

177

177

N

Vanuit het Zwerfafvalfonds zijn middelen ter beschikking gesteld voor zwerfafvalprojecten en -activiteiten. Hiervoor zijn extra activiteiten uitgevoerd (onder andere gedragsbeïnvloeding en extra inzet bij ondergrondse containers) en hebben we extra inkomsten ontvangen uit subsidie.

Erfpachtcanon

-

-67

-67

J

Erfpacht is de laatste jaren vaker afgekocht. Dit betekent eenmalige meevallers die naar de algemene middelen zijn geboekt (en een structurele verlaging van de inkomsten).

Een eenmalige opwaardering heeft plaats gevonden van de balanspositie Erfpacht.

-

170

170

N

Inkomsten heffing brandstofverkooppunten

-

420

420

N

In 2018 is het proces rondom de benzineverkooppunten onder de loep genomen. Dit heeft geresulteerd in een afrekening over voorgaande jaren 2016 en 2017 (€ 258.000) en een ingeschat voordeel voor 2018 van € 162.000. Per saldo een incidenteel voordeel van € 420.000 in 2018.

Emissieloze mobiliteit

In 2018 is een subsidie van €136.000 ontvangen voor het plaatsen van laadpalen. Deze subsidie zal in 2019 ingezet worden. Hierdoor is in 2018 een voordeel te zien op de lasten en een nadeel op de baten. Per saldo een afwijking van € 15.000.

151

151

N

Projecten maatschappelijk nut (geen investeringen)

2.816

-17.814

-14.998

N

Bij de projecten maatschappelijk nut kan het moment van feitelijke realisatie afwijken van de planning. Hierdoor ontstaan er afwijkingen op dit taakveld met een gelijke tegenhanger bij de reserve maatschappelijk nut. Per saldo is de financiële afwijking nihil. Daarnaast geldt voor de projecten HOV Huizingalaan en de HOV2 dat de raming op dit taakveld staat en de realisatie op taakveld 2.5 openbaar vervoer.

Curatief onderhoud openbare verlichting

133

-

133

N

Minder curatieve werkzaamheden als gevolg van minder uitval verlichting en minder storingen.

Onderhoud verharding

224

-

224

N

Een aantal geplande werkzaamheden t.a.v. onderhoud verharding aan het einde van het jaar 2018 is pas in 2019 uitgevoerd als gevolg van weersomstandigheden, hierdoor een onderschrijding.

Onderhoud openbare verlichting

231

-

231

N

Uitvoering van werkzaamheden hebben langer geduurd, waardoor verschillende onderhouds- werkzaamheden pas begin 2019 zijn verricht. Hierdoor een onderschrijding op deze post.

Evenementen/ Markt kasten

150

-

150

N

Uitvoering van werkzaamheden hebben langer geduurd dan gepland, waardoor de werkzaamheden niet volledig in 2018 geleverd zijn.

Apparaatskosten

106

-

106

N

Betreft het resultaat op doorbelaste apparaatskosten (voornamelijk personele lasten, zie ook 4.1 baten en lasten).

Sleuven degeneratie

131

131

N

Integrale kosten Openbare ruimte

Incidenteel minderwerk als gevolg van o.a. minder snoeien en minder slib afvoer

159

159

N

Overig

427

193

620

N

Subtotaal

4.079

-16.185

-12.106

Mutatie reserves

Afwikkeling projecten maatschappelijk nut via reserves.

15.249

-948

14.301

N

Totaal

19.328

-17.133

2.195

ga terug