Wat hebben we daarvoor gedaan?
Versterken sociale basis | ||
De gemeente versterkt de sociale basis via twee lijnen: het faciliteren en stimuleren van de versterking van algemeen toegankelijke voorzieningen en het faciliteren van en inzetten op het meer informele deel ‘samenkracht’ (denk aan mantelzorg, burenhulp, maatjescontact). Middels de verschillende subsidieregelingen hebben we diverse initiatieven in de sociale basis kunnen ondersteunen. In totaal zijn 269 subsidieaanvragen (deels/geheel) gehonoreerd (107 binnen de regelingen voor vrijwilligersorganisaties en 162 binnen de regeling voor organisaties met betaalde krachten in dienst). In de accountgesprekken met de diverse partners wordt steeds nadrukkelijker gestuurd op resultaten en maatschappelijke effecten. Hierbij wordt scherp met initiatieven gekeken in hoeverre zij een concrete bijdrage leveren aan de beweging 2>1>0. | ||
Benutten kracht sociale basis | ||
In 2018 is aandacht geweest voor het faciliteren van Stichting WIJeindhoven in hun rol bij het versterken en benutten van de sociale basis. Dit kreeg o.a. vorm tijdens de opleidingsdagen voor de Verbinders van Buurt in Bloei. In 2018 is het uitvoeringsprogramma Buurt in Bloei van Stichting WIJeindhoven stadsbreed neergezet en tot bloei gekomen. Daarnaast is er aandacht geweest voor de verbetering van de Steunwijzer zodat we ook op die manier aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van activiteiten in de sociale basis bijdragen. | ||
Stimuleren van inwonersbetrokkenheid | ||
In 2018 is verder vorm gegeven aan de Cliëntenraad Sociaal Domein (CRSD). De CRSD was in 2018 continu in ontwikkeling en is aan de slag gegaan met uitbreiding en versterking. | ||
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal (kleinschalige) initiatieven dat we subsidiëren | 216 | 230 | 195 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal mensen dat gebruik maakt van het mantelzorgcompliment | 2.788 | 3.000 | 2.747 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal locaties waar laagdrempelige dagbesteding wordt aangeboden | 12 | 10 | 15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
% nieuwe meldingen dat door 1e lijn (Stichting WIJeindhoven) direct wordt afgehandeld door verwijzing naar de sociale basis | 21% | 32% | 53% | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oordeel cliëntenraad SD (i.o.) over betrokkenheid inwoners bij beleidsvorming | nvt | 6,5 | niet bekend | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal initiatieven dat via Right to Challenge voor de toetsingscommissie verschijnt | 0 | 5 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
In 2018 hebben we ons vooral gericht op:
• | Beweging van specialistische ondersteuning (2e lijn) naar informele ondersteuning in de buurt (sociale basis)(maatregelenpakket): In 2018 is nadrukkelijk aandacht geweest voor het verwezenlijken en benutten van kansrijke alternatieven voor tweedelijnsaanbod in de sociale basis (2>1>0). Voor het thema dagbesteding is in een succesvolle pilot op twee locaties aangetoond hoe een voorziening in de sociale basis een (voorliggend) alternatief kan zijn voor tweedelijnsondersteuning. Er maken verschillende inwoners gebruik van deze voorziening waarmee verwijzingen naar de tweede lijn zijn voorkomen. Door aandacht voor de inzet van meer reguliere kinderopvang in de sociale basis hebben verschillende kinderen een passende plek gekregen in de sociale basis. Hiermee werd voorkomen dat hun ouders een beroep hoefden te doen op de tweede lijn of werd voorkomen dat hun situatie verslechterde. Tevens zijn in 2018 de voorbereidingen getroffen voor een Social Impact Bond (SIB) als systematiek om te komen tot meer duurzame uitstroom uit tweedelijnsverblijfsvoorzieningen voor jeugd. Om de beweging van specialistische ondersteuning naar informele ondersteuning dichtbij inwoners verder vorm te geven is in 2018 een start gemaakt met de transformatieagenda voor 2019 en verder. |
• | Ondersteunen en faciliteren van WIJeindhoven: We zijn in 2018 aangesloten bij het ontwikkeltraject van de verbinders van Buurt in Bloei. Hier is expliciet aandacht geweest voor de zichtbaarheid en vindbaarheid van activiteiten in de sociale basis, maar ook voor de rol die verbinders zelf kunnen pakken in het versterken van de sociale basis (versterken inwonersnetwerken, collectiveren van individuele ondersteuningsvragen). Ook bij de inrichting van het Servicebureau is aandacht geweest voor het borgen van kennis over de mogelijkheden in de sociale basis. |
• | Meer financiële sturing: Via scherpere subsidieafspraken en versterkt accounthouderschap is vormgegeven aan een sterkere sturing op partners om tot krachtige voorzieningen in de sociale basis te komen. Bij partners in de tweede lijn wordt hier vorm aan gegeven middels contractafspraken en contractmanagement. Het vormgeven van de transformatie en de beweging 2>1>0 is een vast onderwerp op de agenda in contractgesprekken. De resultaatafspraken die met aanbieders worden gemaakt sturen op afschaling waar mogelijk en wenselijk. In de (tweedelijns-) productkaarten en bijbehorende werkinstructies voor de eerste lijn ligt vastgelegd dat de sociale basis (indien passend) altijd voorliggend is bij het stellen van een indicatie. |
• | Hervorming van het bestaande subsidiestelsel: De hervorming van ons subsidiestelsel heeft in 2018 aandacht gehad. Alle partijen die subsidie ontvangen, hebben een vaste contactpersoon (accounthouder) die zij elk moment kunnen raadplegen bij vragen/zorgen. Andersom worden er vanuit de accounthouder minimaal drie keer per jaar voortgangsgesprekken gepland om te kunnen toezien en indien nodig bijsturen op resultaten. In 2018 hebben we daarmee meer inzicht gekregen in voortgang en resultaten. Contractmanagers (betrokken bij alle grote accounts) signaleren wat er breed, bij meerdere partijen, speelt en stimuleren partijen om samen te werken. De voornaamste subsidieregeling, Transformatie Sociaal Domein, is in 2018 gewijzigd en verder uitgewerkt in de Subsidiegids voor 2019. Deze gids gaf partijen meer houvast bij het formuleren van hun resultaten. Aan veel van deze wijzigingen hebben de uitkomsten van de (jaarlijkse) evaluatie onder aanvragers bijgedragen. De hervorming van ons subsidiestelsel gaat ook in 2019 verder, met het doel om nog klantvriendelijker en meer resultaatgericht te kunnen werken en nog kritischer te zijn op de bijdrage aan de transformatie 2-1-0. |
• | Stimuleren mondiaal burgerschap: In Eindhoven zijn 11 organisaties actief voor de Global Goals en ieder draagt op eigen wijze bij aan de doelstellingen. De organisaties hebben zich tijdens de Global Goals week in april 2018 gepresenteerd d.m.v. diverse activiteiten. Daarnaast is in 2018 toegewerkt naar de commissienotitie ‘diversiteitsbeleid’; de start van de ontwikkeling van het Eindhovens diversiteitsbeleid. De nieuwe partij voor anti-discriminatie – Radar - heeft eerste resultaten geboekt door een onderzoek in Eindhoven uit te voeren naar discriminatie. Het rapport is door Radar opgeleverd en op 4 december 2018 aan de commissie gepresenteerd. |