Jaarrekening 2018

Sociaal domein

Doelen

Wat hebben we bereikt?

Tevredenheid over WIJeindhoven
In 2018 is de tevredenheid van inwoners over de dienstverlening door Stichting WIJeindhoven getoetst door middel van een kwantitatief onderzoek. De meerderheid van de ondervraagde inwoners geeft aan tevreden te zijn over de dienstverlening die door Stichting WIJeindhoven wordt geboden. De resultaten zijn terug te lezen in de raadsinformatiebrief Cliëntervaringsonderzoeken 2018 d.d. 21 november 2018.

Kwalitatieve en productieve 1e lijnsondersteuning

In 2018 zijn alle generalisten getraind op de competentie kostenbewustzijn als onderdeel van het project Kostenbewust Handelen. Generalisten zijn vanaf medio 2018 zelf meer eerstelijnsondersteuning gaan bieden op het gebied van Wmo en Jeugd. Daarnaast zijn vanaf 2018 in het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek van de gemeente inwoners gevraagd om een oordeel te geven over de kwaliteit van de generalist. De meerderheid van de respondenten is tevreden over de generalist. Men is het meest tevreden over de bereikbaarheid en het zich houden aan afspraken.

Meer sturing en grip op eerste en tweede lijn, meer uitstroom

Vanaf medio 2018 zijn generalisten zelf meer eerstelijnsondersteuning gaan bieden op het gebied van Wmo en jeugd. Tevens is ingezet op het 4-ogenprincipe en een versterking van de expertiseschil om meer grip te krijgen op de uitgaven in de tweede lijn. Dit was vooruitlopend op het Regieteam+ en het Servicebureau, waarmee de toegang tot tweedelijnszorg vanaf 1-1-2019 verlegd wordt van Stichting WIJeindhoven naar de gemeente, een nadrukkelijke opgave uit het coalitieakkoord.
Vanaf het vierde kwartaal 2018 hebben teamleiders van Stichting WIJeindhoven via de Wijkbudgetmonitor meer inzicht in de totale uitgaven in de tweede lijn binnen de wijk. Hierdoor konden teamleiders meer sturing uitoefenen binnen hun team met betrekking tot de ingezette producten en de daarmee gepaard gaande kosten.

ga terug